Juruterbang Pertama Didunia Tanpa Tangan.

 Walaupun dilahirkan tanpa mempunyai tangan, wanita cantik  ini mempunyai bakat luar biasa dan menyaingi orang-orang yang dilahirkan normal. Dia adalah Jessica Cox. Jessica bukan hanya boleh menulis, menari, atau taekwondo. Ia juga seorang juruterbang.

Saat ibunya mengandung Jessica, berdasarkan ujian kehamilan tidak ada perkara yang bermasalah dengan janin. Sayang, Jessica dilahirkan dengan penyakit misteri yang jarang berlaku. Namun keadaannya itu seakan tidak menyurutkan semangat Jessica. Wanita yang lahir pada 2 Februari 1983 tersebut merupakan sarjana psikologi di University of Arizona

Jessica mempunyai kemampuan layaknya wanita pada umumnya. Ia dapat menyisir rambutnya sendiri, bercakap di telefon, menulis 25 kata per minit, menaip, menari, mempunyai tali pinggang hitam  taekwondo, sehingga mampu memandu kereta sendiri. Kini Jessica juga mempunyai unlimited SIM.



Segala perkara tersebut Jessica lakukan dengan cuma bermodal 2 kakinya. Yang lebih menarik, wanita berasal dari Tucson, Arizona, Amerika Syarikat ini juga boleh menerbangkan kapal ter khusus jenis Ercoupe yang dibuat serta disahkan tanpa pedal. Dengan pesawat tanpa pedal, Jessica boleh menggemudi dengan menggunakan kakinya untuk menggantikan fungsi tangan pada kemudi.

Ia memerlukan masa 3 tahun lamanya demi memperoleh lesen pesawat ringan tersebut. Jessica mempunyai 3 pengajar terbang dan sudah latihan selama 89 jam terbang. Kemampuannya yang menakjubkan itu membuat Jessica Cox menjadi juruterbang wanita pertama tanpa tangan.

Berikut ini video aksi Jessica Cox memandu kapal terbang.


0 Komentar untuk " Juruterbang Pertama Didunia Tanpa Tangan."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info