Gunung Ini Di Larang Untuk Didaki.

 Setiap pendaki pasti mempunyai cabaran tersendiri, untuk mendaki puncak gunung tertentu. Biasanya, mereka akan mencari puncak gunung tertinggi, yang menjadi cabaran untuk ditawan, seperti Himalaya atau Kilimanjaro.

Tetapi ada satu gunung yang masih 'dara' untuk didaki, dan belum pernah ada orang yang mendaki puncak gunung ini.  Gangkhar Puensum, gunung tertinggi di Bhutan, yang mempunyai ketinggian 7.570 meter di atas permukaan laut dan itu adalah puncak tertinggi ke-40 di dunia.

Yang lebih mengejutkan lagi dari Gangkhar Puensum adalah gunung ini belum pernah didaki, terutama ketika sebahagian besar puncak di Himalaya telah ditawan sekitar satu dekad lalu. Lalu di mana letak gunung ini?

Gangkhar Puensum terletak di sempadan antara Bhutan dan Tibet, walaupun garis batasnya masih diperdebatkan. Peta China meletakkan kemuncaknya tepat di sempadan, sedangkan sumber lain meletakkannya sepenuhnya di Bhutan.



Gunung ini pertama kali diterokai dan dikaji pada tahun 1922, dan menjadi peta wilayah yang tepat. Sampai baru-baru, peta wilayah menunjukkan gunung di lokasi yang berbeza dan ditandai dengan ketinggian yang berbeza. Bahkan, salah satu pasukan pertama yang cuba untuk ke kemuncaknya, tidak dapat mencari gunung ini sama sekali.

Bhutan sendiri hanya membenarkan pendaki untuk mendaki gunung ini pada tahun 1983, kerana mereka percaya bahawa gunung ini tempat tinggal para roh. Tetapi Bhutan akhirnya membuka pintu untuk pendaki gunung, dan siri ekspedisi yang terancang. Antara tahun 1985 dan 1986, empat usaha dilakukan, tetapi semua berakhir dengan kegagalan. Keputusan untuk membenarkan gunung ini menjadi tempat komersial tidak berlangsung lama.

Pada tahun 1994, kerajaan melarang mendaki gunung yang lebih tinggi dari 6,000 meter untuk menghormati kepercayaan spiritual setempat, dan sejak tahun 2004 gunung di negeri ini telah dilarang sepenuhnya untuk didaki.

Pada tahun 1998, sebuah ekspedisi Jepun memperoleh izin dari Persatuan Mountaineering China untuk mendaki Gangkhar Puensum utara dari Bhutan dari sisi Tibet. Namun pertikaian sempadan lama dengan Bhutan, akhirnya menyebabkan izin dicabut.

Bhutan sendiri belum meninjau kembali puncak gunung ini, dan seolah-olah negara tidak mempunyai kepentingan dalam melakukannya dalam waktu dekat. Dengan kesukaran mendapatkan permit dari kerajaan serta kurangnya sokongan penyelamatan, seolah-olah bahawa gunung akan tetap tidak didaki di masa akan datang.
0 Komentar untuk "Gunung Ini Di Larang Untuk Didaki."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info