Pasar Perkahwinan ,Tempat Mencari Jodoh.

 Ribuan Ibu bapa di Shanghai, China, setiap hujung minggu berkumpul di sebuah dataran bandar untuk menggalakkan anak-anak mereka. Para ibu bapa itu berkumpul di pinggir kota yang akhirnya digelar 'pasar perkahwinan' untuk mencarikan jodoh bagi anak mereka.

Para ibu bapa berkumpul di pasaran perkahwinan Shanghai dan menampal poster di sebuah payung yang biasa mereka bawa pada masa perjalanan. Poster itu mengandungi profil anak-anak mereka meliputi umur, tinggi badan, pendidikan, pendapatan, tanda zodiak, dan status sosial.

Setiap hujung minggu, mereka boleh menghabiskan masa hingga lima jam di pasar perkahwinan tersebut untuk mempromosikan anak-anaknya.




"Ini kali ketiga saya berada di sini untuk mencarikan jodoh anak saya, dan saya yakin dapat mencari perempuan yang tepat untuk anak lelaki saya," kata salah satu ibu bapa, Li Na Chia (63).


Beberapa penduduk di China sebenarnya menilai pasar perkahwinan di Shanghai sudah kuno dan mempunyai kadar kejayaan yang rendah dalam mencari jodoh. Namun, banyak ibu bapa di sana berpendapat mempromosikan anak mereka di pasar perkahwinan adalah satu-satunya cara untuk tetap menjaga gaya dating tradisional.



0 Komentar untuk "Pasar Perkahwinan ,Tempat Mencari Jodoh."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info