Negara Asing Yang Tidak Wujud



Waveland adalah sebuah negara yang diasaskan oleh pencinta alam semula jadi, Greenpeace. Ramai manusia boleh mengatakan, Waveland sebenarnya tidak wujud. Walau bagaimanapun, negara ini secara geografi sentiasa dikaitkan dengan Rockall Island, seketul kecil batu yang tidak didiami, terletak tidak jauh dari England.

Kepemilikan pulau itu diperebutkan oleh Britain, Iceland, Ireland dan Denmark.

Pada tahun 1997, Greenpeace memprotes perlombongan minyak di kawasan itu, yang membawa kepada penguasaan dan pengisytiharan penubuhan sebuah negara baru yang dipanggil Waveland. Negara ini menawarkan kewarganegaraan kepada sesiapa sahaja yang sanggup bersumpah untuk menjadi orang Waveland.



Kerajaan British tidak begitu peduli terhadap tindakan yang diambil oleh Greenpeace mengenai penubuhan "negara". Walau bagaimanapun, Britain menganggap Pulau Rockall (di mana terletak Waveland) sebagai wilayahnya.

Sementara Greenpeace adalah organisasi operasi berlesen dan bebas di UK. Oleh itu, aktiviti yang dijalankan oleh Greenpeace dianggap tidak menjadi masalah.


 Waveland atau Pulau Rockall hanya lampu lampu dengan panel elektrik solar, yang bertujuan untuk memandu kapal-kapal yang melalui rantau ini.


0 Komentar untuk "Negara Asing Yang Tidak Wujud"

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info