Lukisan Purba Berusia 40,000 Tahun Ditemui


Kajian terhadap gua purbakala memang selalu menarik untuk diikuti , dari situ kita boleh mengetahui tata cara kehidupan masyarakat prasejarah ataupun mencari ciptaan seni mereka dalam wujud artifak . 

Seperti yang ditemui di Gua El Castillo , Sepanyol . Pada dinding gua ini terdapat beberapa lukisan yang dianggarkan berusia 40,000 tahun . Penemuan ini dianggap penting untuk mengetahui evolusi kognisi moden dan perilaku simbolik yang berkaitan dengan perkembangan bahasa.


Lukisan tersebut diyakini dibuat oleh manusia Neanderthal . Manusia Neandhertal yang juga dikenali sebagai pemangsa anjing laut , hidup di gua - gua sebelum pupus sekitar 30,000 tahun lalu akibat perubahan iklim . 



  Para saintis menggunakan kaedah yang dikenali dengan uranium - series disequilibrium , kaedah pengukuran untuk mengetahui usia benda - benda kuno secara tepat .


Dr . Paul Pettit salah seorang penyelidik dari University Of Sheffield seperti yang dikutip dari dailymail.co.uk berkata , Sampai saat ini pemahaman kita mengenai usia seni pada lukisan gua mula menemui titik terang . Kita mampu menegaskan seni gua di Eropah telah ada sejak beberapa ratus ribu tahun yang lalu . Waktu dimana Manusia Neanderthal berada di akhir masanya dan berganti dengan Homo Sapiens .
0 Komentar untuk "Lukisan Purba Berusia 40,000 Tahun Ditemui "

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info