Gusti Unta Sukan Tradisional Unik

 Masyarakat Turki mempunyai sebuah sukan tradisional yang unik , iaitu gusti unta . Tidak seperti  haiwan lain , gusti unta di Turki ini lebih seperti hiburan dan aksi lucu - lucuan semata kerana haiwan unta asalnya memang bukan haiwan agresif yang mempunyai naluri membunuh .


Namun masyarakat Turki mengetahui cara memancing unta bertindak lebih agresif : mereka melakukan acara tersebut apabila musim mengawan ! Untuk memancing unta jantan bergusti mereka melakukan perarakan betina dahulu mengelilingi  unta jantan lalu hal yang diingini berlaku ,  unta jantan tadi saling bergelut untuk menunjukkan dominasi mereka agar menarik perhatian unta  betina . Pergelutan antara sesama  unta jantan sendiri hanya berlangsung kurang dari 10 minit dan pemenang biasanya ditentukan dari  unta jantan yang berjaya membuat lari lawannya .

Gusti unta ini sudah berlangsung lama , kurang lebih sejak 2400 tahun yang lalu dan kemungkinan berasal dari suku - suku yang gemar berpindah tempat di sepanjang rantau Timur Tengah . Namun kini gusti unta di Turki sudah mulai berkurangan selain kerana kos memelihara unta semakin mahal , kerajaan Turki juga menyarankan agar pertandingan seperti itu ditidak diadakan kerana dianggap sudah ketinggalan zaman .







0 Komentar untuk "Gusti Unta Sukan Tradisional Unik"

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info