Gua Kristal Gergasi Terbesar di Dunia


Gua kristal terbesar di dunia atau Gua Kristal (Sepanyol: Cueva de los Cristales) adalah sebuah gua yang menghubungkan ke Tambang Naica, 300 meter di bawah permukaan di Naica, Chihuahua, Mexico.



Bilik utama mengandungi kristal Selenite gergasi, dan beberapa kristal semulajadi yang pernah ditemui. Kristal terbesar yang pernah ditemui di dalam gua sehingga kini adalah 12 m panjang dengan diameter 4 m dan berat 55 tan berat. Gua kristal gergasi ini sangat panas dengan suhu udara mencapai 58 ° C (136 ° F) dengan kelembapan 90-99 peratus.




Gua ini masih belum diterokai kerana faktor-faktor ini. Tanpa perlindungan orang sepatutnya hanya sepuluh minit sahaja. Satu koleksi saintis yang dikenali sebagai Project Naica telah terlibat dalam penyiasatan gua-gua ini.



Gua kristal gergasi ditemui pada tahun 2000 oleh pelombong ketika menggali terowong baru untuk Industrias PeƱoles, sebuah syarikat rekreasi yang terletak di Naica, Mexico. Gua Kristal adalah rongga berbentuk tapisan kuda di batu kapur. Lantai ditutup dengan bingkai kristal. Gua jika ini boleh diakses kerana syarikat mengendalikan pam untuk menjaga gua dari air. Jika pam dihentikan, gua akan tenggelam lagi.





0 Komentar untuk "Gua Kristal Gergasi Terbesar di Dunia"

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info