7 Senibela Diri Yang Mempunyai Pukulan Maut

7. Wing Chun

 


 Disebut-sebut sebagai salah satu seni bela diri paling berimbang (balanced). Wing Chun adalah seni bela diri yang diajarkan oleh Yip Man ke Bruce Lee. Kerana sejarah dan keseimbangannya, seni bela diri ini sering digunakan sebagai dasar seni bela diri lain, yang juga merupakan salah satu dasar dari seni bela diri mempunyai pukulan maut, yakni Krav Maga.Menggabungkan keahlian menyerang dan gulat, serta memberi tumpuan kepada pergaduhan jarak dekat yang membenarkan praktisinya untuk menyerang dan bertahan secara serentak. Seni bela diri ini juga membenarkan si pengamal untuk memendekkan jarak antara ia dan musuhnya secepat mungkin. Seni bela diri ini juga sesuai digunakan untuk bertarung dnegan banyak musuh seperti pada filem Ip Man.


6. Aikido


Merupakan seni bela diri yang unik kerana mempunyai falsafah atau prinsip bahawa jika seseorang menyerang maka itu berarti ia membuat pertahanannya lemah, tetapi jika anda sebagai seseorang yang berlangsung tidak menyerang, maka itu bermakna pertahanan anda tidak akan pernah lemah.

Menggabungkan seni bela diri pedang (kenjitsu), tombak (sojitsu) dan Jiu Jitsu, dan dipertimbangkan sebagai seni bela diri paling popular di dunia.Ide dari seni bela diri ini adalah mengetahui pergerakan musuh dan menggunakan tenaga dari serangannya untuk dibalikkan kembali ke si musuh. Penyebab mengapa seni bela diri ini disebut sebagai salah satu seni bela diri pukulan maut  adalah kerana ia berusaha mengawal sendi musuhnya yang bererti juga dapat mematahkan sendi tersebut.


5. Kali / Eskrima

 
Kali, Escrima, atau Arnis merupakan seni bela diri yang sama dan berasal dari Filipina yang biasanya menggunakan senjata seperti tongkat, pisau dan pedang. Tetapi lebih sering terlihat menggunakan tongkat. Walaupun biasanya menggunakan senjata, seni bela diri ini juga mengajar teknik menendang, menyerang dan menumbuk.Uniknya, seni bela diri Kali / Eskrima ini pada saat menggunakan kayu dapat juga dilaksanakan saat tidak menggunakan tongkat dengan postur dan pelaksanaan yang sama.

Mungkin ini disebabkan oleh falsafahnya yang mengatakan kurangnya senjata tidak perlu menghalang si pengamal (eskrimador) dan kemampuannya untuk mencederakan orang. Sekarang ini, Kali / Eskrima juga diajarkan di tentera dan pasukan pertahanan Filipina, dan beberapa di tentera US.


4. Jujutsu / Jiu Jitsu


Muncul dalam pelbagai nama seperti Jujitsu, Jiu Jitsu atau Jujutsu. Dengan elemen-elemen boxing, serangan keras, jolok mata, mencekek, gigit, mengunci sendi dan memberi tumpuan menjatuhkan musuh di titik tengah gravitasinya.Alasan mengapa seni bela diri ini bahaya selain menjatuhkan musuh dengan sangat cepat adalah kerana ada seni bela diri perkembangannya yang dikenali dengan brazilian Jiu Jitsu.

 Begitu musuh telah jatuh, maka yang ditekankan seni bela Brazilian Jiu Jitsu adalah mematahkan sendi dan anggota tubuhnya. Selain itu, jujutsu juga boleh menekan tubuh musuh yang jatuh dengan lutut ke dada, yang kemudian menyerang mukanya dengan siku atau tinju


3. Muay Thai


Mungkin anda sering mendengar bahawa Muay Thai merupakan seni bela diri yang ganas, sebenarnya hal itu salah, walaupun separuh benar. Sebenarnya seni bela diri yang ganas adalah seni bela diri Muay Thai Kuno yang dikenal dengan nama Muay Thai Chaya. Muay Thai Chaya digunakan pada zaman dulu pada masa perang yang bertujuan untuk menjatuhkan musuh dengan membuatnya lumpuh atau mati.

Hal ini dipertekankan Muay Thai Chaya berusaha untuk menyerang titik vital musuh dengan tenaga yang luar biasa.Sering disebut sebagai "Seni 8 anggota tubuh", yang merujuk kepada sepasang kaki, tangan, siku dan lutut dan berasal dari Thailand. Dari sejarahnya, maka dapat dikatakan bahawa Muay Thai adalah seni bela diri yang pada awalnya diciptakan benar-benar untuk membunuh. Akan tetapi, sekarang ini para pengamal telah menghilangkan beberapa teknik yang ganas dari Muay Thai dan mengubahnya ke arah sukan.


2. Jeet Kune Do (JKD)


Sering dibandingkan dengan Krav Maga sebagai seni bela diri mempunyai pukulan maut di dunia, dicipta oleh Bruce Lee yang menginginkan sebuah bela diri yang benar-benar cepat, ia menyebutnya sebagai sebuah "bentuk tanpa bentuk" atau "seni bela diri tanpa bela diri." Oleh kerana itu, Jeet Kune Do menggunakan pergerakan seminimal mungkin dengan kesan dan kelajuan maksimum.

Keunikan dari Jeet Kune Do adalah falsafahnya yang mempunyai konsep pemintasan dengan menyerang musuh selagi ia ingin menyerang. Orang-orang yang mendalami Krav Maga dan Jeet Kune Do mengatakan bahawa JKD lebih mengarah ke seni bela diri sedangkan Krav Maga tidak mempunyai konsep itu dan benar-benar untuk pergaduhan jalanan.


1. Krav Maga


 
Merupakan seni bela diri yang berasal dari Israel dengan tujuan untuk mempertahankan diri dalam pergaduhan jalanan. Sering dipertimbangkan sebagai seni bela diri yang paling berkesan dan brutal yang merupakan gabungan dari Tinju, Muay Thai, Jiu Jitsu, Wing Chun dan Gusti. Dibangunkan sebagai sebahagian daripada keperluan dunia sekarang ini, yang melibatkan pergaduhan  jalanan.

Krav Maga mempunyai tujuan untuk mengakhiri suatu pergaduhan secepat mungkin dengan menyerang titik paling lemah tubuh musuh. Dengan Wing Chun sebagai dasar perlindungan terhadap senjata, teknik tumbukan dari Judo dan Jiu Jitsu untuk menjatuhkan musuh dengan cepat, dan Muay Thai untuk menyerang titik lemah musuh. Berdasarkan gabungan teknik bela diri inilah Krav Maga sering disebut sebagai teknik bela diri paling ganas dan berbahaya.
0 Komentar untuk "7 Senibela Diri Yang Mempunyai Pukulan Maut"

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info