Serangga Aneh Jenis Pepatung Yang Terbesar Didunia Ditemui di China.

Seekor serangga jenis pepatung yang didakwa paling besar di dunia telah ditemui di China. Kelopak sayap serangga air jenis Megaloptera ini mencapai 21 cm. Serangga itu ditemui di pergunungan Chengdu, Wilayah Sichuan, China. Menurut para saintis, serangga aneh ini merupakan yang terbesar, mengalahkan serangga  jenis Damdefly yang ditemui di Amerika Selatan dengan lebar sayap mencapai 19.1 cm.

 Sebelumnya, awal bulan ini penduduk kampung melaporkan adanya penemuan serangga aneh yang menyerupai pepatung raksasa dengan gigi panjang. Beberapa serangga ini kemudian ditangkap untuk diperiksa di Insect Muzium of West China. Serangga jenis ini termasuk pemakan segala atau biasa disebut omnivora.

 Saat masih menjadi larva, mereka menghabiskan waktunya di air yang bersih, kerana sangat sensitif terhadap perubahan pH air. Jika air sedikit tercemar, serangga ini akan berpindah untuk mencari air yang lebih bersih. Saat menjadi dewasa, serangga ini akan menghabiskan hidupnya untuk mencari pasangan. Selain di China, serangga jenis ini juga boleh ditemui di daerah Assam (India) dan Vietnam Utara.
 


0 Komentar untuk "Serangga Aneh Jenis Pepatung Yang Terbesar Didunia Ditemui di China."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info