Pereka Fesyen Baca 450 Buku Demi Menghasilkan Costume 'Mahabharata'

 "Mahabharata" memikat penonton televisyen tidak hanya dengan jalan ceritanya tetapi juga setting megah dan pakaian mewah. Rupanya untuk membuat pakaian tersebut tidak begitu mudah. Mengingat ceritanya mengangkat mitos maka perekanya pun melalukan pemerhatian dengan terperinci.

Nidhi Yasha yang menjadi pereka untuk siri India itu mengaku harus membaca 450 buku kesusasteraan kisah Mahabharata. Itu ia lakukan agar mendapatkan gambaran yang tepat dengan terperinci. Dari sana Nidhi boleh meramalkan jenis bahan kain yang digunakan hingga perhiasan yang dipakai pada waktu itu.

Menjadi penanggungjawab kostum siri TV pun tidak mudah bagi Nidhi. Ia harus menyiapkan semua pakaian dengan cepat dan tepat kerana tekanan di TV lebih ketat. "Kalau untuk filem, jumlah kostum sudah dipastikan sebelum mereka penggambaran," katanya.

"Kalau TV, boleh jadi 22 minit sebelum penggambaran masih minta pakaian lagi. Mana cerita boleh berubah waktu," kata Nidhi. "Jumlah kostumnya tidak pernah boleh diramal dan kami, para pereka, harus bekerja dengan deadline lebih gila daripada para pelakon."

Tidak hairan, Nidhi sampai tidak boleh mengira berapa banyak pakaian yang sudah dibuatnya. Namun kerja kerasnya itu tidak sia-sia kerana "Mahabharata" akhirnya menjadi salah satu siri terbaik dan terbesar sepanjang masa. Banyak penonton yang juga jatuh hati dengan keelokan Shaheer Sheikh dkk dalam balutan pakaian yang memukau.





0 Komentar untuk "Pereka Fesyen Baca 450 Buku Demi Menghasilkan Costume 'Mahabharata' "

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info