Cafe Berlantaikan Ikan Koi.


Sebuah kafe di Vietnam, baru-baru ini menjadi tumpuan selepas viral di media sosial pada pertengahan tahun, di mana mereka mempromosikan tempat mereka sebagai kafe unik dengan kolam ikan koi.

Walau bagaimanapun, kritikan yang menuduh kafe melakukan keganasan terhadap haiwan, seperti yang dipetik dari Asia One.



Para pengunjung duduk di kerusi dan makan di meja dengan kaki mereka melangkah di lantai kafe, yang dipenuhi air sambil dikelilingi oleh ikan koi yang hidup.

Menurut Oddity Central, kafe ini mempunyai dua lantai yang "dibanjiri dengan air". Pemilik, Nguyen Duoc Hoa, berusia 23 tahun, menghidupkan kafe impiannya menjadi realiti dengan menutup lantai dengan dua lapisan terpal kalis air dan membungkus kaki perabot dengan kapas untuk mencegah kerosakan pada kain terpal salutan.

Untuk mengekalkan keadaan optimum untuk survival ikan, para pelanggan diminta untuk membuka kasut mereka dan membersihkan kaki mereka sebelum melangkah ke "kolam".



Nguyen juga melabur dalam pelbagai sistem penapisan dan pam yang sering mengubah seperempat daripada 10,000 liter air yang diperlukan, untuk memastikan air bersih.

Walau bagaimanapun, pemilik kafe memberitahu agensi berita Sepanyol EFE bahawa masalah yang lebih besar adalah menghentikan pelanggan daripada mengganggu ikan. Kerana kebanyakan pelanggan mereka adalah keluarga dengan kanak-kanak kecil, sesetengah ibu bapa membiarkan anak-anak mereka menangkap ikan, yang dilarang di kafe.

Walaupun ramai  melihat konsep kafe sebagai mempesonakan, ada yang mengkritiknya kerana keganasan haiwan yang didakwa. Mencampur ikan dengan manusia di satu tempat menjadikan koi menjadi stres.



Menurut Sin Chew Daily,  konsep ini mewujudkan persekitaran yang berbahaya bagi ikan koi dan tidak dapat dielakkan, beberapa haiwan yang malang akhirnya dipijak-pijak sampai mati oleh para pelanggan.

Mereka juga mengkritik Nguyen untuk mengutamakan keuntungan dan hiburan daripada kebajikan ikan.

Tetapi nampaknya kritikan berjaya, kerana, selepas hanya dua bulan melaksanakannya, pemilik Amix Cafe, Nguyen Duoc Hoa, memutuskan untuk mengubahsuai kafe itu dan mengubah konsepnya.



Sekarang, Nguyen meletakkan ikan yang tinggal di tangki kaca untuk memastikan keselamatan mereka.

Walau bagaimanapun, sesetengah pelancong kelihatan kecewa dengan perubahan ke kafe.


 Jom saksikan video menarik ini:


0 Komentar untuk "Cafe Berlantaikan Ikan Koi."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info