Upacara Mistik Buluh Gila Dari Indonesia



Bambu Gila adalah satu upacara mistik dilakukan di Kepulauan Maluku di Indonesia, di mana sekumpulan orang yang kuat berjuang untuk mengawal sebatang buluh dari bergerak seperti lembu gila seolah-olah ia telah dikuasai oleh kuasa ghaib.

Asal-usul Bambu Gila, atau buluh gila, yang tidak diketahui, tetapi ia dipercayai upacara kuno pernah digunakan untuk mendorong mentaliti pejuang berani sebelum pergi berperang. Hari ini, puak-puak yang pernah berperang di Maluku masih mengamalkan tradisi yang unik ini,sekarang tradisi unik inilebih kepada satu tarikan pelancongan yang popular.

Persediaan untuk upacara Bambu Gila bermula dengan upacara khas di mana seorang dukun tempatan meminta izin dari roh-roh yang tinggal di hutan buluh berdekatan untuk berdamping dengan tarian yang terkenal ini. Buluh gila dibawa dari gunung Gamalama, gunung berapi di Ternate, Maluku Utara, di mana roh-roh yang dipercayai menjadi kuat, buluh ini dipotong kepada saiz yang tertentu, dibersihkan dan disapu dengan minyak kelapa.

Semasa upacara sebenar, tujuh penduduk kampung yang kuat dipilih untuk mengawal buluh yang kononnya mula bergerak dengan sendirinya dan menjadi semakin berat dan lebih sukar untuk mengawal, selepas bomoh membaca mantera pelik dan menghembus kemenyan ke dalamnya.

Walaupun ia adalah sukar untuk mempercayai terdapat kuasa-kuasa ghaib di buluh tersebut, upacara ini menunjukkan mampu menarik beribu-ribu pelancung dari seluruh Indonesia .
0 Komentar untuk "Upacara Mistik Buluh Gila Dari Indonesia"

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info