Kawasan Ini Seperti Otak Manusia



Taman Paya Semulajadi di Bahia de Cadiz yang menyerupai  seperti otak manusia gergasi yang disebut 'Nature’s Brain'. Landskap yang berwarna menakjubkan apabila dilihat dari udara. 



Meliputi kawasan seluas 105 kilometer persegi, Taman Semulajadi Bahía de Cadiz terdiri daripada tanah lembap, pantai dan hutan pinus  telah lama menjadi destinasi popular untuk pencinta alam. Ia diambil oleh jurugambar  Cristobal Serano yang segera melihat kesamaan antara paya dan otak manusia, kali pertama dia terbang ke udara dan memutuskan untuk menangkap foto pemandangan yang luar biasa.




"Kali pertama saya terbang ke atas Bay of Cadiz, saya terkejut dengan persamaan dengan otak manusia," kata Serano kepada New Scientist, pada tahun 2015. Saya seorang jurugambar bebas, kerja saya adalah untuk menunjukkan bagaimana alam semulajadi dapat mengejutkan kita dengan adegan yang luar biasa. "




Gambar ini diambil ketika air  surut dan menawarkan pandangan yang jelas tentang corak fraktal seperti otak di kawasan intertidal di perairan. Walaupun nampaknya didokumentasikan untuk kesan yang lebih mengagumkan, jurugambar berasal dari Sepanyol ini berkata bahawa warna-warna tidak dimanipulasi sama sekali. Kawasan hijau secara semula jadi berwarna oleh alga Ulva, sementara pulau-pulau ungu lebih jauh di pedalaman mendapatkan warna mereka dari bakteria sulfur ungu.


Menurut Serano, semua gambar yang diambil tidak disunting sama sekali. Semua warna yang terdedah kepada imej disebabkan oleh ekosistem semulajadi seperti alga ulva dan bakteria sulfur ungu.
0 Komentar untuk "Kawasan Ini Seperti Otak Manusia"

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info