Pasir Pantai Ini Berwarna Hijau.



 Pantai Papakolea juga dikenali sebagai Green Sand Beach atau Mahana Beach merupakan pantai berpasir hijau yang terletak di berhampiran South Point di daerah KA'U pulau Hawaii. Pantai pasir hijau ini bukanlah satu-satunya di dunia melainkan satu dari empat pantai yang mempunyai ciri-ciri  sama. Pantai pasir hijau lain berada di Kepulauan Galapagos dan yang lain ada di Norway.

Warna kehijauan dari pasir pantai ini bukan berasal dari lumut yang melekat pada pasir melainkan berasal dari butiran batu semi mulia bernama olivin yang berasal dari abu gunung Pu'u Mahana. Gunung Pu'u Mahana sendiri merupakan gunung berapi yang meletus 49.000 tahun lalu dan berada di Mauna Loa yang berada di barat daya pantai tersebut.


 Awal mulanya pada 49.000 tahun yang lalu ketika gunung Pu'u Mahana meletus, gunung ini memuntahkan abu gunung berapi yang mengandungi olivin dalam jumlah yang sangat banyak. Olivin sendiri adalah mineral silikat yang mengandungi zat besi dan magnesium. Olivin adalah komponen mineral umum lava Hawaii dan salah satu kristal pertama yang terbentuk sebagai magma yang sejuk.


Penduduk tempatan mengelarkan olivin sebagai "Hawaii Diamond", mineral ini paling banyak dijumpai di gunung berapi Pu'u Mahana. Olivin lebih padat dan lebih keras dari pada kristal pasir lain. Perkara inilah yang membuatnya tetap berada di pantai dan tidak terbawa arus ombak. Meski demikian sedikit-demi sedikit pasir hijau ini juga dihanyutkan oleh ombak sehingga diperkirakan di masa akan datang pantai ini akan kelihatan seperti pantai-pantai yang lain.



0 Komentar untuk "Pasir Pantai Ini Berwarna Hijau."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info