Mampu Terbang Cara Mengundur


Tahukah anda Burung Kolibri atau Hummingbird iaitu hanya satu burung yang boleh terbang berundur? Tidak seperti burung-burung umumnya yang cuma dapat mengepakkan sayapnya untuk terbang, burung kolibri mempunyai  sayap yang sangatlah fleksibel, sehingga ia boleh memainkan sayapnya hingga 180 darjah. Lantaran kelebihannya ini, burung kolibri boleh terbang ke belakang serta ke sisi tanpa ada mesti memainkan arah.

Trick ini terkadang dilakukan bila  diserang oleh burung lain, Burung kolibri bakal segera terbang berundur atau terbang dengan kedudukan tubuh terbalik, Hebatnya lagi mereka boleh lakukan trick ini tanpa mengkurangkan kelajuan terbang mereka. Memanglah burung kolibri disedari saintis juga sebagai haiwan yang akrobatis, di sokong dengan otot dada yang kuat, burung kolibri boleh lakukan salto di udara.


Burung kolibri condong boleh mengepakkan sayapnya sekitar 18 hingga 80 kali per saat. Beberapa saintis juga menyampaikan bila burung kolibri ini adalah gabungan unik pada fizikal burung dengan gerakan terbang yang mirip serangga.

0 Komentar untuk "Mampu Terbang Cara Mengundur"

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info