Kampung Ini Tiada Kemudahan Daratan



 Umumnya sebuah bandar dan kampung atau desa mempunyai jalan raya sebagai kemudahan utama yang digunakan sebagai tempat melintasnya kenderaan. Namun, di kampung ini justru tidak mempunyai jalan raya. Lantas, kenderaan apa yang berlalu lalang ke kampung tersebut? .

Giethoorn adalah nama sebuah kampung yang terletak di Belanda.
Kampung ini dikatakan tidak punyai jalan raya. Namun, akses menuju ke Giethoorn tergolong mudah. Kamu hanya perlu menempuh perjalanan sekitar 1.5 jam dari Amsterdam

Sekilas, Giethoorn sama seperti kampung-kampung lain pada umumnya di Belanda. Namun jika diperhatikan dengan teliti, pasti ada perkara yang luar biasa di dalamnya.

Kampung ini diisi oleh saluran-saluran dengan bot sebagai cara transportasinya. Tidak hairan jika Giethoorn diberi gelaran sebagai Venice-nya Belanda.




Kampung Giethoorn mempunyai saluran air utama sepanjang 7.5 km. Dari saluran ini, pelancong dan penduduk boleh menuju saluran kecil lain yang menghubungkan kamu dengan tempat tujuan.

Walaupun saluran di Giethoorn terbilang cukup banyak, kamu dijamin tidak akan mendengar suara gaduh. Sebabnya, para masyarakat di kampung ini menggunakan perahu wishper Boat bersuara mesin halus.

Di sebelah kiri saluran, kamu boleh melihat jajaran rumah direka sangat cantik. Tidak hanya itu, sejumlah pohon rendang pun menghiasi deretan rumah di sana.

Bukan hanya perahu saja, ternyata ada pula pengangkutan lain yang digunakan penduduk Giethoorn. Kebanyakan daripada mereka menggunakan basikal untuk melawat jirannya.




Lantaran keunikannya ini, kampung tersebut menjadi destinasi para pelancong ketika datang ke Belanda.
Kampung Giethoorn mula dikenali ramai selepas tahun 1958.

Saat itu, pengarah Belanda, Bert Haanstra, mengambil gambar filem komedi terkenalnya 'Fanfare'. Alhasil, lokasi ini menjadi daya tarikan bagi pelancong. 




0 Komentar untuk "Kampung Ini Tiada Kemudahan Daratan"

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info