Tidur Dalam Gelap Boleh Turun Berat Badan


Kemungkinan ada setengah manusia takut tidur didalam bilik yang gelap, bila anda sedang berjuang menurunkan berat badan, cubalah untuk tidur dalam gelap gelita dengan kata lain memadamkan lampu yang menerang didalam bilik tidur anda. Alasan untuk itu kerana cahaya lampu boleh menggangu kerja metabolisme hormon melatonin yang berperanan untuk mencegah semua jenis penyakit berkembang dan juga membantu menurunkan berat badan.

Tidur di sebuah bilik yang gelap membantu metabolisme untuk bekerja dengan baik, para saintis percaya, mereka memberi amaran bahawa menggunakan iPads atau peralatan elektronik mudah alih pada malam hari boleh membahayakan tubuh . Dilaporkan oleh telegraph.co.uk

IPads, televisyen dan komputer di bilik tidur boleh mencetuskan wabak obesiti kerana bilik tidak cukup gelap untuk metabolisme untuk bekerja dengan baik, saintis mendakwa.

Sebuah kajian baru menunjukkan bahawa tidur perlu keadaan gelap gelita bagi tubuh untuk menghasilkan tahap hormon yang sihat dan menetapkan makanan dan minuman ditukar menjadi tenaga. Tapi cahaya ambient dari skrin, atau lampu jalan yang merayap di bawah tirai atau langsir, boleh membahayakan pengeluaran melatonin dan menghentikan pemprosesan makanan tubuh secara berkesan.

Para saintis di University of Granada mendapati bahawa suntikan melatonin membantu memerangi obesiti dan diabetes pada tikus dengan menetapkan sistem mereka. Mereka percaya mencipta tahap hormon yang sama walaupun tidur dalam gelap akan mempunyai kesan yang sama pada manusia.

"Melatonin adalah bahan semula jadi yang ada di tanaman, haiwan dan manusia,"

"Ia (hormon melatonin) bekerja sebagai isyarat hormon dikeluarkan pada malam hari untuk membina irama circadian." Hormon ini sering terganggu akibat pendedahan berlebihan terhadap cahaya buatan pada malam hari. Misalnya, banyak orang mempunyai kebiasaan tidur dengan lampu mereka, TV atau komputer mereka diaktifkan, atau dengan tirai disusun.

"Untuk semua alasan ini, penting untuk cuba untuk tidur dalam kegelapan secara mutlak, untuk mengelakkan gangguan dalam generasi melatonin."

Satu daripada empat orang dewasa di Eropah mengalami obesiti dan angka-angka ini ditetapkan untuk lelaki naik ke 60 peratus, 50 peratus wanita, pada tahun 2005. Tiga daripada setiap 10 kanak-kanak berusia antara dua dan 15 tahun saat ini kelebihan berat badan atau obesiti .

Obesiti dan diabetes sudah menghabiskan kos lebih daripada 5 bilion euro setiap tahun yang kemungkinan akan meningkat menjadi 50 bilion euro dalam 36 tahun ke depan.  Wabak obesiti sedang didorong bersama oleh gaya hidup tidak bekerja, peningkatan pengambilan makanan berkalori tinggi dan pendedahan berlebihan terhadap lampu buatan yang mengurangkan tahap melatonin.

Lampu menyala untuk masa yang lama selepas hari gelap boleh mengganggu irama circadian semula jadi tubuh dan merugikan metabolik. Para penyelidik menyarankan mengurangkan lampu malam, dan penggunaan komputer, pada malam hari.

Komputer, televisyen dan iPads sangat mengganggu kerana cahaya biru dipancarkan, yang merupakan gelombang panjang yang sama dengan cahaya pagi.
0 Komentar untuk "Tidur Dalam Gelap Boleh Turun Berat Badan"

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info