Bumbung Sekolah Ada Trek Balapan.


Sebuah sekolah rendah di Tiantai, Zheijang, China, mempunyai cara yang unik dalam memanfaatkan ruang sempit. Sekolah ini berjaya membina balapan sepanjang 200 meter di atas bumbung sekolah. Perkara ini pun mendapat banyak pujian dari masyarakat dunia.

Pihak sekolah mengatakan bahawa mereka harus memainkan otak dalam mengoptimumkan tanah sekolah yang sempit. Sehingga muncul idea untuk membuat track lari di atas bumbung sekolah.

"Tanah sekolah yang terhad tidak memberikan ruang yang cukup bagi murid untuk latihan," kata ketua arkitek Ruan Hao. "Kami pun memilih untuk membuat track lari di atas bumbung sekolah."

Reka bentuk balapan ini walaupun mendapat pengiktirafan di seluruh dunia. Track lari sepanjang 200 meter tersebut juga mewakili China di Pameran Venice Architecture ke-14 tahun ini.

Kini 1,600 murid sekolah rendah ini boleh bersenam dengan selesa di lapangan baru mereka. Tidak hanya itu, acara sukan mereka juga dilengkapi dengan tiga lapisan pelindung keselamatan. Bahkan di sekitar balapan ada dinding kaca setinggi 6 kaki.

Pihak sekolah juga telah memasang kamera pengawasan agar dapat memantau aktiviti murid. Balapan sukan yang unik tersebut telah dirasmikan pada bulan September.






0 Komentar untuk "Bumbung Sekolah Ada Trek Balapan."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info