Buah Busuk Ini Mampu Hasilkan Tenaga Elektrik.


Beberapa orang yang tinggal di bandar-bandar besar pastinya memerlukan elektrik juga sebagai keperluan dari kehidupannya. Namun terkecuali penggunaan kuasa elektrik kita tentu juga bertanggungjawab untuk mencari langkah bagaimanakah agar boleh menghasilkan tenaga elektrik, melalui sumber-sumber alternatif. Nah, nyatanya satu diantaranya dapat di peroleh dari buah-buahan busuk.

Siti Syamsiah, penyelaras program pengurusan sampah yang juga pengajar di jurusan Teknik Kimia, Kampus Gadjah Mada, Yogyakarta, mengikuti peniaga pasar itu untuk bangun loji kuasa itu. Teknologinya diguna pakai dari Sweden, lantaran negara itu sudah mempunyai loji kuasa sejenis, kata Siti.

Program awal mula diaplikasikan pada 2011 serta selalu di kembangkan hingga sekarang ini. Menurut Siti, buah busuk yang dihasilkan Pasar Gemah Ripah dapat meraih 10 tan / hari, tambah lebih besar daripada jumlah yang diperlukan sebanyak 4 tan / hari.

Sistem penjanaan kuasa ini dikerjakan dengan memakai biogas yang dihasilkan dari buah busuk. Dari 4 tan buah busuk, dapat membuahkan 333 Newton padu biogas, yang lalu jadi bahan bakar untuk menghidupkan generator elektrik. Kuasa elektrik yang dihasilkan sebanyak 548 kwh / hari serta dapat penuhi keperluan elektrik seputar 500 kepala keluarga.

Jom saksikan video proses berikut ini:

0 Komentar untuk "Buah Busuk Ini Mampu Hasilkan Tenaga Elektrik."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info