7 Atlet Wanita Tercantik di Olimpik Rio 2016



Sukan Olimpik Rio 2016 masih berjalan. Pada temasya sukan ini, seluruh negara peserta berlumba mendulang pingat demi mengharumkan nama negara di dunia. Nah, DItengah-tengah persaingan yang panas, sederet atlet cantik berjaya menarik perhatian. Dikutip dari pelbagai sumber, berikut deretan atlet cantik :



1. Allison Stokke (Amerika) - Lompat Galah


Allison Stoke lahir di Newport Beach, California pada tarikh 22 Mac 1989. Pada tahun 2004, Allison Stokke memenangi kejohanan negara bahagian California pada usia 15 tahun dan memecahkan beberapa rekod kebangsaan  dengan lompatan tertinggi 414 cm saat di Newport Harbor High School. Kini Allison tidak hanya sebaga atlet lompat galah saja, ia juga menjadi model untuk pengeluar pakaian  sukan terkenal.




2. Jaqueline Carvalho (Brazil) - Bola Tampar Wanita


Jaqueline adalah atlet bola tampar  Brazil dan pemain kelab Minas TĂȘnis Clube. Tidak hanya cantik, wanita 32 tahun ini merupakan juara bertahan Olimpik. Isteri dari pemain bola tampar Murilo Endres tersebut telah menyumbangkan dua pingat emas yakni pada 2008 di Sukan Olimpik Beijing dan 2012 di London. Dua pingat perak dari Kejohanan Dunia juga didapatnya pada 2006 dan 2010 di Jepun.




3. Zsuzsanna Jakabos (Hungary) - Renang

Zsuzsanna sudah cukup lama berada di kawasan renang dan kembali di Rio 2016. Di Sukan Olimpik sendiri, wanita bertinggi badan 183 cm ini telah mewakili Hungaria tahun 2004, 2008, dan 2012.



4. Ki Bo-Bae (Korea Selatan) - Memanah

Korea Selatan mempunyai atlet memanah berprestasi bernama Ki Bo-Bae, telah memenangi tiga emas Olimpik. Emas ketiga Bo-Bae baru sahaja diambil  pada hari isnin 8/8/2016  bersama Choi Mi-sun dan Chang Hye-jin. "Ini adalah pingat emas ketiga saya. Rasanya begitu baik, makanya saya katakan ini seperti sup ibu saya, kerana rasanya yang terbaik," ucap wanita 28 tahun itu kepada wartawan melalui seorang penterjemah.



5.Ana Ivanovic (Serbia) - Tenis

Ivanovic merupakan salah satu pemain yang sangat dihormati. Atlet cantik kelahiran Serbia ini menduduki peringkat 6 menurut Women 's Tennis Association. Beberapa gelaran yang pernah diraihnya seperti juara WTA Tournament of Championships tahun 2010 dan 2011.



6. Maria Sharapova (Rusia) - Tenis


Sukan Olimpik Rio 2016 bukanlah Olimpik pertama bagi atlet tenis ini. Sebelumnya dirinya juga mewakili Rusia di Sukan Olimpik London 2012, bahkan Maria mampu meraih pingat perak. Lahir di Nyaga, Russia, Maria bermain tenis sejak kecil dan menjadi pemain pro saat masih berumur 14 tahun.


7. Leryn Franco (Paraguay) - Lempar Lembing

Bukan cuma sebagai atlet lembaran lembing, Leryn juga dikenali sebagai model dan pelakon. Setakat ini Leryn sudah mewakili Paraguay di empat Olimpik iaitu Sukan Olimpik Athens 2004, Sukan Olimpik Beijing 2008, Sukan Olimpik London 2012 dan terakhir Sukan Olimpik Rio 2016.
0 Komentar untuk "7 Atlet Wanita Tercantik di Olimpik Rio 2016"

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info