Unik !! Tanah Perkuburan Islam Terbesar di Dunia..

Wadi Al-Salam, yang secara harfiah diertikan sebagai Lembah Damai, adalah sebuah perkuburan Islam yang terletak di kota suci Najaf, Iraq.

 Pengebumian itu meliputi kawasan seluas 1.485,5 hektar dan menjadi rumah bagi berjuta-juta jenazah yang dikebumikan di sana. Najaf sendiri adalah salah satu bandar terbesar di Iraq, dengan penduduk mencapai 600,000 orang.

 Namun kerana jumlah jenazah yang dikebumikan di Wadi Al-Salam bertambah banyak, pemetaran daerah hingga 10 km di sepanjang lembah. Menariknya lagi, Wadi Al-Salam juga merupakan satu-satunya pengebumian di dunia, di mana proses pengebumian masih terus berjalan sejak lebih daripada 1,400 tahun yang lalu

.Sebagaimana diberitakan amusingplanet, perkuburan memegang peranan penting dalam keyakinan Syiah, seperti yang telah dikatakan bahawa jiwa dari semua lelaki dan wanita yang setia akan pindah ke sana, tidak kira di mana tubuh mereka telah dikuburkan. Banyak nabi, raja, para-para pembesar dan sultan berbaring di tanah perkuburan ini, termasuk dari Nabi Hud, Nabi Saleh, dan Ayatullah Sayyid Muhammad Baqir al-Sadr, serta Ali bin Abi Talib.

 Wadi Al-Salam mempunyai makam yang dibina dengan batu bata atau plaster dengan tahap yang berbeza. Dan umumnya, jenazah yang berasal dari keluarga kaya mempunyai makam berkubah. Di sini, anda juga boleh mencari pengebumian bawah tanah.Semasa perang Iraq pada tahun 2003, pejuang bersenjata dari militia Iraq sering menggunakan pengebumian ini sebagai tempat bersembunyi dan mengintai musuh. Tentera Amerika tidak dapat memasuki kawasan tersebut kerana Wadi Al-Salam dipenuhi jalur berliku dan makam bawah tanah.

Namun, kekerasan yang melanda Iraq sejak tahun 2003 telah menyebabkan pengembangan besar-besaran pada Wadi Al-Salam. Pengebumian tersebut berkembang pesat setiap tahun sejak 2004. Pertama saat pertembungan melawan pasukan Amerika, perang sektarian tahun 2006-2007 ketika Syiah dan Sunni saling membunuh, dan akhirnya pada tahun 2008, terjadi pertempuran dengan tentera Iraq.
Namun dalam beberapa tahun terakhir, pertumbuhan Wadi Al-Salam sedikit melambat.






0 Komentar untuk "Unik !! Tanah Perkuburan Islam Terbesar di Dunia.."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info