Misteri Kewujudan Hutan Kuno Berusia 10000 Tahun di Dasar Laut .



Seorang penyelam yang sedang menyelamke dasar lautan terkejut menjumpai hutan pra-sejarah, yang diperkirakan berumur 10,000 tahun di bawah Laut Utara. Dan para pakar percaya, jika hutan tersebut boleh membentang sejauh Eropah.

Diver Dawn Watson, mencari perkara  luar biasa ini, yang disebutnya 'hutan yang hilang' apabila dia menyelam hanya sedalam 300 meter di kawasan  pantai Cley, Norfolk. Dia mencari pokok ek, lengkap dengan cabangnya yang berukuran lapan meter di bawah laut.

Pakar percaya bahawa, hutan ini telah 'disembunyikan' di lepas pantai Norfolk sejak Zaman Ais. Hutan yang sangat luas ini diyakini terungkap, setelah ribut musim sejuk menerjang daerah ini musim sejuk tahun lalu.

Watson yang sedang menjalankan projek kajian Marine Conservation Society, Seasearch di East Anglia dengan pasangannya Rob Spray, berkata dia 'benar-benar gembira' dengan penemuan tersebut.

"Saya tidak boleh percaya apa yang saya lihat pada awalnya. Laut itu cukup luas dengan pantai, jadi saya memutuskan untuk menyelam sedikit lebih jauh dan selepas berenang lebih dari 300 meter, saya mencari rabung panjang menghitam," kata Watson.

Awalnya ia tidak menyedari, jika tanda lebam tersebut adalah kayu.

"Ketika saya melihat lebih dekat aku menyedari itu kayu dan ketika saya berenang lebih jauh saya mula mencari seluruh batang pohon dengan cabang-cabang di atas, yang kelihatan seperti ditebang," tambahnya.

Watson sendiri telah menyelam di Laut Utara selama kira-kira 16 tahun, dan ia mengatakan pokok-pokok ini dianggarkan telah membentuk sebahagian dari hutan yang sangat besar, yang mempunyai luas ribuan hektar.

Namun diyakini, hutan ini tenggelam ketika ais cair dan permukaan laut naik 120 meter.

Pokok-pokok tumbang sekarang tumbang di tanah, di mana mereka telah membentuk karang semula jadi, yang bekerja sama dengan ikan warna-warni, tanaman dan hidupan liar.

Pasangan penyelam ini sekarang berharap bahawa ujian karbon yang akan dilakukan pada pokok-pokok ini, boleh menentukan persisnya berapa lama hutan telah ada.

Tahun lalu, hutan purba sepanjang pantai Wales terbongkar setelah ribut menghanyutkan tanah gambut dan batang pokok di pantai berhampiran kampung Borth, Ceredigion di Mid Wales.











0 Komentar untuk "Misteri Kewujudan Hutan Kuno Berusia 10000 Tahun di Dasar Laut ."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info