Hotel Unik di Gua Grand Canyon Paling Sunyi dan Gelap Didunia.



Menghabiskan malam di hotel adalah perkara yang lazim dilakukan saat melancong ke sebuah tempat. Namun, bagaimana jika hotel anda tidak mempunyai penerangan dan pelbagai kemudahan mewah? Ya, di Amerika Syarikat terdapat hotel unik yang popular akan keadaannya yang begitu gelap dan sepi.

Terletak di kedalaman 230 kaki di bawah permukaan laut, hotel ini berada di Route 66, Arizona 115 batu, Gua Grand Canyon. Gua tersebut merupakan gua kering terbesar di Amerika yang dipenuhi kristal selenite.

Tidak seperti gua basah, gua ini tidak dihuni makhluk hidup. Kesan sampingan dari tidak adanya air menyebabkan udara sangat tipis dan panas sehingga tidak ada makhluk hidup yang sanggup tinggal di dalamnya selama lebih daripada 72 jam.

Dianggarkan gua tersebut terbentuk pada 335 juta tahun lalu, ketika bahagian tenggara Amerika Syarikat masih berada di bawah laut. Laman ini pun baru ditemui 90 tahun lalu.

Pada tahun 1927, seorang ahli perniagaan, Walter Peck sedang dalam perjalanan untuk permainan poker  tiba-tiba terporosok ke dalam sebuah lubang. Tidak ingin melewatkan permainan pokernya, Walter pun berjanji akan kembali ke tempat ia terporosok untuk menyiasat.

Ia pun membawa beberapa rakannya dan kemudian mengekspolrasi lubang tersebut selama berjam-jam. Walter pun terkejut saat melihat gua tersebut dipenuhi pelbagai sumber daya mineral.

Ia pun langsung melakukan perlombongan di tapak tersebut, sayang Walter yang mengira gua tersebut dipenuhi batu mineral berharga, ternyata hanya dipenuhi batu besi dan batu mineral yang tidak punya nilai jual.

Walter pun beralih mengubah usahanya tersebut menjadi tempat pelancongan. Ia mengenakan kadar kepada pengunjung yang ingin melihat pemandangan di dalam gua tersebut. Hotel ini  pun menjadi terkenal kerana adanya jalan raya Route 66, dan akhirnya ditutup saat Route 66 ditinggalkan kerana adanya jalan tol baru.

Walter bukanlah satu-satunya orang yang menyedari keistimewaan gua tersebut, pada perang dingin 1962, kerajaan Amerika Syarikat menggunakan gua tersebut sebagai tempat perlindungan.

Pelbagai keperluan untuk bertahan hidup pun disimpian ke dalamnya meliputi air, makanan dan peralatan kesihatan yang cukup untuk dua ribu orang selama dua minggu. Uniknya persediaan tersebut sampai saat ini masih boleh dimakan meski tersimpan selama 62 tahun. Hal ini dapat terjadi berkat udara kering yang mampu mengawetkan persediaan tersebut.

Menurut legenda, gua ini juga direncakanan dijadikan tempat persembunyian JFK sewaktu-waktu perang nuklear berlaku, seperti yang dilaporkan oleh laman Atlas Abscura.

Kira-kira empat tahun lalu, pengurusan Grand Canyon pun mengubah lokasi tersebut menjadi hotel Grand Canyon Caverns. Hingga saat ini banyak pelancong yang datang untuk menguji keberanian mereka menginap di bilik hotel gelap dan tersepi di dunia.





0 Komentar untuk "Hotel Unik di Gua Grand Canyon Paling Sunyi dan Gelap Didunia."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info