Cermin Mata Ini Mampu Manupulasi Selera Makan



Semua orang tahu , kunci berhasilnya seseorang mendapatkan tubuh yang langsing adalah berdiet . dalam masa berdiet , seseorang dituntut untuk mengatur pola makan. Namun mengatur pola makan ini justru menjadi masalah bagi seseorang yang sedang melaksanakan diet.


 Terkadang seseorang yang telah menetapkan jadual serta hidangan makan sedemikian rupa malah tak melaksanakannya. Kemungkinan hal ini boleh terjadi adalah kerana tubuh dan otak menginstruksi untuk mencari sumber tenaga. Pemikiran seseorang akan kata lapar, seringkali membuat nafsu makan bertambah , akibatnya jumlah makanan yang masuk pun lebih banyak dari yang diperlukan tubuh.

 Dengan menggunakan alasan tersebut seorang penyelidik dari Universiti Tokyo memperkenalkan sebuah kacamata ilusi yang berfungsi membantu seseorang dalam berdiet . Cara kerja kacamata ini cukup simple, yakni menipu si Pemakainya . Dengan memakai kacamata ini biskut yang sebenarnya kecil , akan terlihat besar .

                                         Jom saksikan video menarik ini :


 
 Fungsi kacamata ini adalah membuat pemakainya merasa puas dengan makanan yang ukurannya lebih kecil atau kelihatan tidak menarik. Alat ini dibangunkan menggunakan teknologi komputer dengan mereka cipta realiti penglihatan. Pada kacamata ini dipasang sebuah kamera yang berfungsi memperbesar bentuk asalnya sehingga pemakai akan terkejut . 

Pada masa uji kajinya , para sukarelawan yang ikut mengambil sepuluh peratus lebih sedikit apabila biskut yang mereka makan kelihatan lebih besar 50 peratus. Mereka jadi makan 15 peratus lebih banyak saat dimanipulasi dua pertiga daripada saiz asal. Profesor Michitaka Hirose dari Pascasarjana Teknik Informatika dan Teknologi mengatakan bahawa Ia sangat tertarik pada cara komputer yang dapat mengejutkan fikiran manusia.

 Hirose juga menjelaskan, bahawa sudah 80 peratus sukarelawan yang berjaya " ditipu " . Meski begitu Tim hirose belum saat ini tak merancang untuk memasarkan penemuan tersebut . Mereka masih akan meneliti lebih lanjut apakah orang -orang yang ingin menurunkan berat badan dapat menggunakan alat ini .





0 Komentar untuk "Cermin Mata Ini Mampu Manupulasi Selera Makan"

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info