Melukis Lukisan Menggunakan Kanta Pembesar.

Seorang seniman berasal dari Cordilleras, Filipina, bernama Mang-osan menggunakan kanta pembesar untuk mengukir lukisan indah di permukaan papan kayu. Lukisan yang istimewa selalu menggambarkan keindahan alam dan kebudayaan masyarakat di tanah kelahirannya itu.

Perjalanan seni Mang-osan bermula ketika usianya baru 19 tahun. Saat itu, ia mula melukis dengan 9 bahan mentah; akrilik pada kanvas, media campuran serta cuba seni pirografi solar pada pelbagai permukaan seperti kertas buatan tangan dan panel kayu.

Pada tahun 1996, Mang-osan mula membantu perkampungan Tam-Awan dan Chanum Foundation dan menjadi salah satu pengasas kampung seniman di tengah-tengah Baguio City. Bersama-sama, mereka berharap dapat menghidupkan budaya dan memperlihatkan cara hidup di dataran tinggi.

Oleh sebab itulah lukisan-lukisan lelaki kelahiran 21 September 1967 ini selalu bertemakan keindahan alam Gunung States dan budayanya. Ia pun menerima pelbagai anugerah seperti Top 10, Philippine Regional Art Award 2007 National Museum pada tahun 2007 berkat dedikasi.

Pameran solo terakhirnya adalah "Pyrography and Solar Drawing Tam-awan Village" yang dilaksanakan pada April 2012 lalu. Selepas, ia mengikuti pameran kumpulan yang bertajuk "Kalasag: Return to the Native Land Tam-awan Village, Baguio City" pada 2013 Selain itu, ia juga mempunyai galeri sendiri.

Berikut beberapa karya Mang-osan:

 





0 Komentar untuk "Melukis Lukisan Menggunakan Kanta Pembesar."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info