Perkampungan Aneh di Tengah Lautan Api.



Jharia dan perkampungan Bokapahari, di negara bahagian Jharkhand, terletak dalam salah satu kawasan arang batu terbesar di India. Arang batu  penting bagi ekonomi India kerana lebih daripada 70% bekalan elektrik di negara itu berasal dari batu arang. Tapi untuk 90,000 orang yang tinggal di sekitar Jharia, tidak ada manfaatnya. Kebakaran arang batu mengamuk di bawah permukaan tanah dan gas beracun termuntahkan dari celah di dalam dan sekitar rumah.

Perlombongan yang terus-menerus dan api bawah tanah yang telah terbakar selama hampir satu abad telah mencemarkan segala sesuatu - tanah, air dan udara. Sulfur dioksida, karbon monoksida dan hidrokarbon yang dipancarkan oleh pembakaran arang batu telah menyebabkan penyakit yang berkisar dari stroke hingga penyakit paru kronik. Hampir semua orang di Jharia sakit. Kadang tanah runtuh, menanam bangunan dan orang-orang.

Arang batu boleh menyala secara spontan pada suhu agak rendah bila terkena keadaan tertentu dari suhu dan oksigen. Hal ini boleh berlaku secara semula jadi atau proses pembakaran boleh dicetuskan oleh punca lain. Di Jharai, banyak perlombongan dilakukan secara haram di lombong terbuka yang terletak tepat di sebelah rumah, di jalanan, di jalur kereta api, dan di stesen itu sendiri. Sejak lombong arang batu negarakan pada tahun 1971, penduduk kampung telah mencari pendapatan untuk menyambung hidup dengan mencuri arang batu yang kemudian mereka jual di pasaran tempatan.




Secara konvensional selepas terbuka selesai dilombong, daerah itu diisi semula dengan pasir dan air sehingga tanah boleh ditanam lagi. Hal ini belum pernah terjadi di Jharia, yang menyebabkan lapisan arang batu terus hubungan dengan oksigen dan terbakar.


 Setelah lapisan arang batu terbakar, dan usaha untuk menghentikannya tahap awal gagal, maka akan terus menyala selama puluhan hingga ratusan tahun, bergantung terutamanya pada ketersediaan arang batu dan oksigen (lihat: Centralia dan Darvaza).

 Kebakaran di Jharia ini pertama kali dikesan pada tahun 1916, dan disebabkan terutamanya kerana penonaktifan yang tidak benar dari lombong yang ditinggalkan. Sejak itu, api besar dibawah tanah dan lebih daripada 70 titik api di atas tanah telah diambil kira-kira 41 juta tan arang batu kok, bernilai berbilion ringgit, belum lagi sejumlah besar karbon yang dilepaskan ke udara.



Dianggarkan bahawa hampir 1.5 bilion tan arang batu tidak boleh diakses kerana api yang terbakar. Jharia akan terus terbakar hingga pencegahan kebakaran yang berkesan dan prosedur pemadaman dibangunkan dan dilaksanakan atau arang batu terbakar habis dengan sendirinya. Tapi kerajaan tak peduli. Warga menuduh syarikat batubatabara nasional, BCCL, membiarkan api membakar, berharap warga akan meninggalkan kawasan itu sehingga dapat memanfaatkan arang batu kok bermutu tinggi bernilai 12 juta dolar yang berada di bawah tanah mereka.

Pada tahun 1996, kerajaan melakukan program penempatan semula besar-besaran untuk memindahkan semua penduduk Jharia dan are sekitar ke Belgharia, penemuan baru sejauh 8 km. Tapi Belgaria tidak mempunyai sekolah, tidak ada rawatan perubatan, tidak ada kedai dan tidak ada pekerjaan. Tidak hairan, banyak yang memutuskan untuk kembali tinggal di Jharia walaupun banyak asap, api dan pencemaran.
0 Komentar untuk "Perkampungan Aneh di Tengah Lautan Api."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info