Misteri Lelaki Gali Terowong Selama 32 Tahun


Di Gurun Mojave di El Paso terdapat sebuah terowong aneh yang melintasi 2,087 kaki di Gunung Copper. Apa yang aneh ialah ia tidak membawa ke mana-mana tempat, ia hanya muncul di tebing yang tinggi. Satu-satunya sebab adalah kerana seorang lelaki aneh bernama William Henry Burro 'Schmidt berada di sana. 

Beliau telah menghabiskan 32 tahun hidupnya seorang diri menggali terowong setengah batu panjang melalui gunung granit pepejal, beliau tidak pernah bercakap banyak tentang hal itu. Ketika ditanya tentang projek pelik itu, beliau hanya menjawab bahawa ia adalah jalan pintas. Ke mana, tidak ada sesiapa yang benar-benar tahu.



Schmidt berhijrah ke gurun California dari Rhode Island pada abad ke-19. Beliau dipercayai telah mula menggali terowong pada tahun 1902, berhampiran tempat di mana ia telah mempertaruhkan hidupnya. Dia melakukan penggalian menggunakan bor tangan dan bahan letupan, dan mengeluarkan runtuhan dengan kereta sorong. Kadang-kadang, ia bahkan membawa keluar dengan memikul di belakangnya. Akhirnya, beliau memasang trek besi dan sebuah kereta lombong untuk mengangkut serpihan.

Kebanyakan orang yang tinggal di rantau ini juga percaya ia adalah kerja gila. Beliau tinggal sendirian dan beliau akan memperbaiki pakaiannya dengan guni tepung dan kasutnya dengan tin timah hancur. Banyak kali, ia terluka parah disebabkan letupan semasa menggali terowong, kerana dia terlalu berjimat menggunakan wayar yang panjang. Penduduk setempat memanggilnya namanya 'Jackass Schmidt' dan ' Burro .


Sehingga hari ini, terowong Schmidt masih merupakan sebuah misteri besar dan pelik, dan terus membangkitkan rasa ingin tahu orang-orang yang mengunjunginya. Setiap orang yang telah ke terowongnya akan menjamin bahawa Schmidt tahu apa yang dia lakukan. Dia tidak mempunyai latihan formal dan belajar sebagian besar kemahiran yang diperlukan untuk pekerjaan itu semasa melakukannya, tetapi ketepatan karyanya adalah jelas. Namun, apa yang menjadi - mengapa ada orang yang mahu membina terowong tanpa ke mana-mana?



Ia secara semula jadi menimbulkan banyak pertanyaan. Terdapat khabar angin liar mengenai tempat itu yang kaya bijih atau emas yang terdapat di dalam terowong, tetapi tidak satu pun yang pernah dibawa keluar. Beberapa orang pernah menyiasat di tanah Schmidt dalam usaha untuk mencari jawapan kepada karya hidupnya, tetapi ia tidak meninggalkan catatan dari motivasinya. 

Hal ini berspekulasi bahawa Schmidt membuat jalan pintas untuk membawa bijih emas dari lombong ke pasar. Tetapi pembinaan jalan baru adalah usaha beliau yang tidak perlu, beliau masih memilih untuk terus melakukan, pekerjaan meletihkan selama beberapa tahun. Dalam kekurangan bukti muktamad, orang telah terpaksa menerima hakikat bahawa ia mungkin hanya taksub dengan projek yang aneh. Dia mungkin telah bermula sebagai seorang pencari harta karun.


Tiada siapa yang tahu jika dia pernah menjumpai emas, dan pada tahun 1938, beliau meninggalkan pekerjaannya selepas 32 tahun menggali terowong itu dia berkemas meninggalkan Gunung Copper, dan menghabiskan sisa hidupnya di pekan yang berhampiran. Beliau meninggal dunia pada tahun 1954, membawa bersamanya semua rahsia yang ia dibina. 



Jika anda melawat terowong hari ini, anda boleh berjalan melalui terowong panjang kira-kira 30 minit. Ia adalah kukuh dari segi struktur dan sepanjang dinding anda mungkin dapat mengenal pasti urat mineral yang terdedah. Dan apabila anda sampai di hujung terowong, pandangan yang menakjubkan menanti anda. Walaupun terletak di kawasan yang jauh, terowong Burro Schmidt adalah tarikan pelancong yang besar. Ia telah menarik pengunjung ingin tahu dari seluruh dunia dan pernah tampil di acara televisyen Ripley’s Believe it or Not.



0 Komentar untuk "Misteri Lelaki Gali Terowong Selama 32 Tahun"

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info