Sejarah Menarik Kehidupan Albert Einstein


Beliau adalah salah seorang saintis terhebat sepanjang masa. Dia datang dengan teori relativiti. Beliau dilahirkan di Jerman tetapi berpindah ke Amerika, di mana beliau meninggal dunia pada tahun 1955. Dan dia juga popular dengan model rambut liar.

Einstein dilahirkan pada 14 Mac 1879, di bahagian belakang kepala beliau dilaporkan begitu besar, keluarganya bimbang sesuatu yang tidak kena dengan dia. Tetapi dalam masa beberapa minggu pertama, bentuk kepalanya lebih normal.





Einstein lambat bercakap. Ada yang mengatakan dia tidak boleh bertutur sehingga umur empat tahun. Stanford economist, Dr Thomas Sowell mengatakan kemungkinan "Einstein Sindrom" untuk menggambarkan orang yang sangat pintar menyebabkan terlewat bertutur. Malah, Einstein bukanlah seorang pelajar miskin. Dia fasih dalam fizik kolej sebelum dia berusia 11 tahun, dia adalah seorang '' bijak '' Pemain biola , dan menerima markah yang tinggi dalam bahasa Latin dan Yunani. Sebelum umur 15 dia sudah menguasai kalkulus.




Elsa Einstein - menjadi isterinya yang kedua pada tahun 1919. Kedua-dua dilaporkan sangat romantis berbadiang perkahwinan pertama Einstein, menurut Bio.com. 

Einstein dikatakan sangat popular di kalangan wanita. Dalam surat yang beliau telah menulis kepada Elsa, Einstein sedia mengakui banyak hal ehwal luar nikah. 

Memakai sarung kaki bukanlah kegemaran Einstein. Dalam satu lagi surat kepada Elsa, Einstein menulis bahawa beliau "terlupa memakai sarung kaki" di Universiti Oxford. Genius yang terkenal di dunia, akhirnya dikenali dengan penampilan tidak terurus beliau - walaupun lebih banyak perhatian tertumpu kepada rambutnya daripada di kakinya.






Einstein adalah seorang ahli NAACP. Secara khusus, bab dalam Princeton, NJ, di mana beliau tinggal dan bekerja. Tetapi sebelum Einstein berpindah secara kekal ke Amerika pada tahun 1933, beliau berutus dengan aktivis hak-hak sivil dan sarjana WEB Dubois, pengasas NAACP. Dan dalam ucapannya 1946 di Universiti Lincoln di Pennsylvania, Einstein digelar perkauman "a disease,"... dari Warta Harvard.


Einstein meninggal dunia pada 18 April 1955 iaitu mengalami saluran darah pecah. Menurut laman web American Museum of Natural History, doktor mencadangkan pembedahan, tetapi Einstein menolak, dengan berkata, "Ia adalah hambar untuk memanjangkan jangka hayat secara buatan."


0 Komentar untuk "Sejarah Menarik Kehidupan Albert Einstein"

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info