Ulat Bulu Paling Berbahaya Didunia



Bagi sebahagian orang, melihat ulat bulu merupakan perkara yang dielakkan. Selain membuatkan rasa  jijik, biasanya ada fobia tersendiri terhadap ulat bulu. Tetapi mengelakkan ulat bulu ada baiknya, apalagi jika anda tidak tahu jenis ulat bulu tersebut.


Bukan tanpa alasan, beberapa ulat bulu mempunyai racun yang boleh membuat kulit gatal. Biasanya dari jenis ulat bulu yang mempunyai bulu. Lalu jenis ulat bulu apa yang paling beracun di dunia? dan apa risikonya jika kita bersentuhan dengan ulat bulu tersebut?

Ulat  bulu yang paling beracun di dunia adalah ulat bulu kucing, di mana ulat bulu  ini mempunyai bulu layaknya seperti bulu kucing. Namun anda jangan tertipu dengan penampilan ulat bulu  bernama latin Megalopyge opercularis ini, kerana jika tersentuh, boleh fatal akibatnya.

Bulu yang kelihatan pada ulat tersebut sebenarnya adalah duri beracun, yang jika tersentuh akan terasa lebih sakit dari pada sengatan lebah. Bahkan duri yang melekat tersebut boleh terus masuk ke rongga kulit, dan sampai melukai tulang. Sehingga akan terasa sangat sakit sekali setelah lama bersentuhan.

"Satu bulu halus yang tersentuh kulit dari ulat bulu tersebut seperti tersengat lebah, bahkan lebih buruk setelah terkena ulat bulu ini. Bahkan jika racunnya tidak diatasi, boleh mencederakan tulang," kata Don Hall pakar Entomologi dari Universiti Florida.

Walaupun demikian, rasa sakitnya bergantung dari seberapa banyak kita terkena duri beracunnya. Jika terkena di tangan, maka rasa sakitnya boleh terasa sampai bahu dan berterusan hingga 12 jam.

Untuk melakukan pencegahan yang lebih buruk, ada cara yang baik, apabila kita disengat atau tanpa sengaja memegang ulat bulu kucing ini. Iaitu dengan pita, ambil pita, lalu bahagian yang ada LEBAM kita tampalkan pada bahagian yang disengat atau bersentuhan dengan ulat bulu kucing.






0 Komentar untuk "Ulat Bulu Paling Berbahaya Didunia"

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info