Kolam Ini Tidak Membeku Dari Zaman Viking.


 Kolam air panas  banyak  terdapat di Greenland selatan, namun pulau Uunartoq adalah kawasan bagi satu-satunya sumber air panas di dalam negeri, yang cukup hangat untuk mandi di dalamnya.

Pulau Uunartoq terletak di bandar Kujalleq di Greenland selatan, berdekatan dengan penempatan Alluitsup Paa. Pulau ini terletak di tengah antara Qaqortoq dan Nanortalik, dan boleh disampai dalam satu hari perjalanan oleh kapal dari masing-masing dua bandar tersebut.

Tersebar di seluruh pulau, sejumlah kolam dipenuhi oleh mata air panas, terus dari bawah tanah dengan suhu air yang cukup selesa antara 34-38 darjah Celsius. Bahkan selama musim sejuk yang membeku, tempat ini tetap hangat.

Apa yang unik tentang Uunartoq adalah, air panas berada dalam persekitaran yang benar-benar semula jadi di tengah padang rumput. Tidak ada tempat letak kereta berturap dan bas, ada kompleks spa dengan produk tambahan yang mahal.

Satu-satunya struktur dibentuk oleh tangan manusia adalah jalan dan dua gudang sederhana yang berubah. Runtuhan biara berdiri di sisinya. Potongan gunung ais melayang melepasi pantai, dan banyak ikan paus sering singgah perairan ini.

Air panas di Uunartoq telah dikenali selama sekurang-kurangnya seribu tahun. Selama era Viking, para peneroka Norse membina kolam-kolam dengan batu-batu di sekitar mata air, mencipta spa abad pertengahan.

Ketika peneroka Norse menghilang, bangsa Thule, yang menjadi nenek moyang Greenland, kini mengambil alih. Runtuhan Qerrortuut Inuit yang datang dari abad ke-19 ke-18, kini masih boleh ditemui di pulau itu.






0 Komentar untuk "Kolam Ini Tidak Membeku Dari Zaman Viking."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info