Fenomena Pelangi Yang Anda Jarang Lihat.



Melihat pelangi kekadang membuat kita berfikir bagaimana jika dilihat dari atas? Apakah rupanya sama saja atau malah tidak ada? Melissa Rensen menunjukkan keindahan  langit 7 warna itu ketika tidak sengaja memotretnya dari dalam kapal terbang.

Melissa Rensen  mengambil gambar gumpalan awan indah saat kapal terbangnya melintasi Laut Caribbean dalam perjalanan dari Amerika Utara ke Honduras. Ia pun menghasilkan tiga tangkapan dan menyimpannya tanpa memperhatikan. Wanita berasal dari Ontario, Kanada, itu baru sedar bahawa ada urat pelangi cantik dalam foto-foto tersebut besoknya.

"Aku teruja melihat ke tingkap ada ratusan gumpalan awan seperti gula kapas. Aku memperhatikan ada bayangan di Laut Caribbean dan saya rasa itu indah sehingga kupotret," kata Melissa. "Ketika aku melihat 'pelangi' itu di foto, aku terkejut sendirian. Saya rasa aku tidak akan mendapat peluang seperti itu lagi."

"Pada mulanya saya fikir itu kerana wap dari gas buangan jet atau embun yang melekat di tingkap pesawat. Tetapi temanku yang  berkerjaya sebagai jurugambar mengatakan bahawa warnanya berada diantara awan," katanya lagi. "Baru itulah aku sedar telah memotretnya sesuatu yang istimewa."

Pelangi sendiri terjadi kerana cahaya matahari menembusi titik-titik air di udara. Kerana itulah pelangi hanya dapat dilihat dari kejauhan dan biasanya berbentuk busur meskipun ada kemungkinan lingkaran penuh.

Meskipun meyakini warna itu sebagai pelangi namun Gary Bown yang seorang ahli fotografi dari Portsmouth University mengatakannya bukan. Gary yakin itu sekadar bias cahaya matahari yang terpantul dari tanah besar ke tingkap kapal terbang.






0 Komentar untuk "Fenomena Pelangi Yang Anda Jarang Lihat."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info