Telur Berusia 120 Juta Tahun Masih Berkeadaan Baik



Sekurang-kurangnya, ahli paleontologi telah berjaya mencari fosil 40 jantan dan betina spesies Pterosaurus disertai dengan lima telur dinosaur utuh terawetkan dari tempoh Cretaceous Awal.Temuan fosil Pterosaur beserta telur dinosaur ditemui dalam penggalian saintis di barat laut China, mendedahkan bahawa Pterosaurus hidup dan berkembang bersama kelompoknya.

Penemuan fosil Pterosaur dan telur dinosaur mewakili genus dan spesies baru yang disebut Hamipterus Tianshanensis, mirip dinosaur Anzu Wyliei.Studi ini ditulis Dr Wang Xiaolin dari Institute of Vertebrate Paleontology dan paleontologi di Beijing, makalah diterbitkan dalam jurnal Current Biology.

Umumnya rekod fosil Pterosaurus sangat sedikit menjelaskan maklumat penduduk. Laman ini ditemui pada tahun 2005, berada di Lembangan Turpan-Hami barat laut China.Ahli paleontologi meyakini tapak fosil Pterosaurus menyimpan ribuan tulang termasuk diantaranya tengkorak jantan dan betina serta telur dinosaur masih dalam keaadan baik

Sedimen yang ada di laman web menunjukkan bahawa tanah jajahan Pterosaur punah disebabkan ribut besar yang berlaku pada tempoh Cretaceous Awal, kira-kira 120 juta tahun yang lalu.Dr Wang dan pasukannya menyatakan bahawa fosil genus yang sebelumnya tidak diketahui termasuk spesies Pterosaurus, Hamipterus Tianshanensis.

Nama generik Hamipterus merupakan gabungan dari rujukan daerah penemuan spesimen, kata Pteros dalam bahasa Yunani diertikan sebagai 'sayap', nama khusus Tianshanensis merujuk pada pegunaungan Tian Shan di Xinjiang, Cina.Pterosaur termasuk reptilia terbang dengan rentang sayap berkisar 25 cm hingga 12 meter dan hidup berkelompok.

Para ahli paleontologi telah memeriksa telur Pterosaurus terawetkan cukup baik dan lembut, nipis, kulit pucat di bahagian luar dan lembut, membran tebal di bahagian dalamnya, sangat mirip dengan telur ular modern.Analisis 40 Pterosaurus menunjukkan perbezaan antara jantan dan betina berupa saiz, bentuk, dan bahagian puncak kepala.

Kombinasi penemuan fosil Pterosaurus dan telur dinosaur menunjukkan sarang di sekitarnya, dan perilaku spesies Pterosaurus lebih suka berkelompok.Hamipterus Tianshanensis kemungkinan besar menanam telurnya di pasir sepanjang pantai tasik kuno untuk mencegahnya dari kekeringan.

Fosil Pterosaurus baru juga menjelaskan sistem pembiakan, pembangunan, dan perilaku Pterosaurus, dan masih banyak penemuan yang belum terungkap.
0 Komentar untuk "Telur Berusia 120 Juta Tahun Masih Berkeadaan Baik"

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info