Jambatan Kertas Paling Kuat di Dunia


 Kertas yang berupa lembaran-lembaran tipis sebenarnya digunakan untuk menulis atau melukis. Namun begitu kertas juga boleh mempunyai fungsi lain sebagai "penahan beban".

Di tangan kreatif seniman bernama Steve Messam, kertas justru diolah jadi sebuah jambatan. Jambatan yang disebut Venice of the East atau Venice dari Timur itu diperbuat daripada 54.390 keping kertas.

Puluhan ribu helaian kertas itu dilekatkan dengan erat tanpa menggunakan gam mahupun stapler. Meskipun demikian, jambatan tersebut mampu menahan beban berupa kereta jenis SUV Range Rover seberat 2.374 kg.



Sementara itu, jambatan rupanya tidak dibina untuk umum. Steve sengaja membina Venice dari Timur dalam rangka ulang tahun Range Rover yang digelar di wilayah Souzhou, China beberapa waktu lalu."China adalah pasaran yang penting bagi Range Rover," kata Pengarah Group Engineering, Jaguar Land Rover, Nick Rogers. "Jadi, kami telah mengambil tempat yang sempurna untuk merayakan 45 tahun dari keluarga SUV mewah kami."Jom saksikan video berikut ini;



0 Komentar untuk "Jambatan Kertas Paling Kuat di Dunia"

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info