Jangan Ambil Makanan Semasa Perut Kosong Waktu Buka Puasa




Ketika perut kosong saat masuk waktu berbuka puasa, rasanya memang tidak sabar untuk terus menikmati hidangan apa-apa yang ada di depan mata. Memang sebaiknya kita disegerakan untuk berbuka. Tapi bukan bererti harus terburu-buru menikmati hidangan yang ada.

Dan ada jenis makanan serta minuman tertentu yang sebaiknya tidak dimakan ketika perut dalam keadaan kosong. Apalagi ketika baru berpuasa seharian penuh, perut sangat sensitif terhadap minuman atau makanan pertama yang masuk ke dalam tubuh. Seboleh-bolehnya elakkan minuman atau makanan ini ketika perut masih dalam keadaan kosong ketika buka puasa.

Makanan yang pedas
Jangan makan makanan pedas ketika waktu berbuka tiba. Mengambil makanan pedas ketika kamu belum makan apa pun boleh jadi hal yang buruk. Kenapa? Kerana capsaicin (sebatian pedas pada cili) yang bercampur dengan asid perut boleh menyebabkan reaksi yang membuat perut sakit dan kejang.

Buah Pisang
Pengambilan buah saat berbuka puasa juga dianjurkan sebenarnya. Tapi sebaiknya tidak boleh makan pisang ketika perut dalam keadaan kosong. Buah pisang memang sihat dimakan ketika sarapan, tetapi makan pisang ketika perut kosong boleh menyebabkan kenaikan jumlah magnesium dalam darah. Akibatnya boleh mengganggu keseimbangan kalsium dalam darah.

Buah tomato  
Kadar asidnya yang tinggi membuat buah tomato kurang baik dimakan ketika perut kosong. Asid di dalam tomato boleh bertindak balas dan menimbulkan gas yang boleh membuat sakit perut dan kembung. Dan aneka buah yang berasid   sebaiknya juga tidak dimakan ketika baru masuk waktu berbuka puasa.

Minuman Bersoda
Menikmati minuman bersoda sejuk saat berbuka puasa seolah-olah boleh teus menghilangkan dahaga. Tapi ternyata minuman bersoda kurang baik diminum semasa perut dalam keadaan kosong. Minuman bersoda mempunyai asid karbonat tinggi dan apabila asid dalam soda bercampur dengan asid perut di perut, maka boleh menyebabkan penguncupan dan membuatmu sakit perut hingga mual-mual.

Kopi dan minuman berkafein Lain-lain
Menikmati kopi atau minuman berkafein ketika perut kosong boleh membuat perut kembung. Perkara ini kerana kandungan kafeinnya boleh membuat perut menghasilkan gas. Belum lagi kalau kamu punya bawaan penyakit gastrik, sangat tidak disyorkan  minum kopi atau minuman berkafein saat baru masuk waktu buka puasa.

yogurt
Kandungan asid dalam yogurt boleh membuat perut sakit bila dimakan dalam keadaan perut kosong. Memang kandungan probiotiknya baik dan menyihatkan. Tapi sebaiknya tidak dimakan ketika perut masih kosong.

Pastikan juga anda mengetahui keadaan perutmu dengan baik.Kenali makanan apa saja yang sering membuatmu mual atau sakit perut bila dimakan dalam keadaan perut kosong. Kerana keadaan tiap orang boleh berbeza satu sama lain.

0 Komentar untuk "Jangan Ambil Makanan Semasa Perut Kosong Waktu Buka Puasa"

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info