Teleskop Radio Terbesar di Dunia

http://gabancomel.blogspot.com

UFO dan makhluk asing merupakan salah satu misteri yang belum dapat dipastikan kebenarannya. Adapun Arecibo Observatory di Puerto Rico mempunyai teleskop radio terbesar dan paling sensitif di dunia. Konon, teleskop itu digunakan untuk menghantar mesej ke
makhluk asing ataupun  alien!

Arecibo Observatory memegang peranan penting dalam ilmu astronomi. Dikutip  dari laman National Astronomy and Ionosphere Center atau NAIC,  teleskop radionya boleh menghantar mesej sampai luar angkasa.


http://gabancomel.blogspot.com
 Observatory tersebut dibina pada tahun 1963 dan merupakan buah karya dari Profesor William E. Gordon dari Cornell University. Doktor Gordon mempunyai minat akan gelombang radio, atom, dan molekul yang ada di atmosfera bumi dan luar angkasa.

Dibina di atas 'sinkhole,' Arecibo Observatory diperbuat daripada 40,000 lapis aluminium yang menutupi kawasan seluas 80 ribu meter persegi. Parabola besi berukuran raksasa tersebut berfungsi sebagai teleskop optik pada umumnya.

Selain dapat mengumpulkan dan memantulkan cahaya, teleskop radio Arecibo berfungsi sebagai kaca untuk gelombang radio dengan kekerapan dari 3 cm hingga 6 meter. Sejumlah pencapaian pun telah dilakukan Arecibo Observatory.


http://gabancomel.blogspot.com

Salah satunya, Arecibo Observatory telah menemui planet pertama di luar sistem suria, dan berjaya mengukur putaran planet Merkuri. Tidak hanya itu, teleskopnya juga digunakan untuk projek kontroversi, seperti berkomunikasi dengan
makhluk asing!

http://gabancomel.blogspot.com
 Pada tahun 1974 misalnya, dua ahli astronomi kenamaan bernama Frank Drake dan Carl Sagan, menghantar mesej yang disebut 'Arecibo Message' yang dipecat dari teleskop radio di Puerto Rico ke luar angkasa, dengan jarak 25,000 tahun cahaya.
Apabila memang ada kehidupan di luar angkasa, makhluk asing seharusnya dapat menangkap mesej yang berupa gambar manusia, formula kimia, dan sistem cahaya, segala hal yang bersifat ilmiah dan teknikal.


http://gabancomel.blogspot.com
 Adapun teleskop di observatori tersebut juga muncul dalam adegan akhir filem Hollywood terkenal 'James Bond: Goldeneye.' Dalam filem tersebut, artis Jody Foster menggunakan teleskop itu untuk mencari isyarat makhluk asing. Namun benar atau tidak mesej itu sampai kepada makhluk asing, belum ada yang tahu.gabancomel.blogspot.com

http://gabancomel.blogspot.com

0 Komentar untuk " Teleskop Radio Terbesar di Dunia "

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info