Muzium Ini Dipenuhi Ratusan Alatan Perang.


White Sands Missile Range (WSMR) berada di selatan New Mexico, menduduki kawasan hampir 8,300 km persegi, muzium ini merupakan salah satu pemasangan tentera terbesar di Amerika Syarikat. Fungsi utama dari tempat ini adalah menyokong pembangunan peluru berpandu dan program ujian untuk Tentera Darat, Tentera Laut, Tentera Udara, National Aeronautics and Space Administration (NASA) dan agensi-agensi kerajaan serta swasta lain.

Seperti kebanyakan pemasangan tentera besar di negara Barat, White Sands diciptakan selama Perang Dunia II, secara rasmi ditubuhkan pada tarikh 9 Julai 1945 atau satu minggu sebelum letupan nuklear pertama di dunia, ujian Trinity. Selama bertahun-tahun sebahagian besar sistem peluru berpandu di gudang senjata AS diuji di WSMR, termasuk V-2, Nike, Viking, Kopral, Lance dan Multiple Launch Rocket System.



 White Sands Missile Range Muzium berada di dalam lokasi kemudahan tentera, kira-kira 100 km sebelah selatan dari Laman Trinity. Muzium peluru berpandu penuh sesak dengan maklumat tentang asal-usul program nuklear Amerika. Gambaran paling menarik dari muzium ini adalah taman peluru berpandu.

Di taman terbuka ini ada lebih daripada 60 roket pelbagai jenis yang pernah digunakan dalam pertempuran pada Perang Dunia II. Di taman ini juga anda boleh menemui peluru berpandu balistik jarak jauh pertama di dunia yang mampu menjangkau ruang angkasa. Roket-roket ini di pasang dalam kedudukan menghadap ke langit seolah-olah bersedia untuk dilancarkan.




White Sands Missile Range Muzium, muzium ini dibuka sepanjang tahun dan pelancong yang berkunjung tidak dikenakan caj apapun ia percuma. Waktu kunjung pada hari kerja mulai pukul 8.00-16.00 dan 10.00-03.00 pada hari Sabtu. Hari cuti dan hari Ahad tutup.
0 Komentar untuk "Muzium Ini Dipenuhi Ratusan Alatan Perang."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info