Dinding Rumah di Perkampungan Ini Sungguh Pelik.


Kreativiti seseorang boleh dilakukan di mana saja dan bila-bila saja. Demikian juga untuk media yang dipakai, terutama untuk kreatiivitas dalam melukis. Boleh dilakukan pada media kertas hingga dinding, dengan pelbagai corak, gambar dan tulisan.

Demikian juga untuk lukisan mural, yang biasanya mengandungi mesej dan gambar-gambar lucu. Boleh dilakukan oleh sesiapa dan biasanya dilukis di dalam dinding. Tetapi apa jadinya jika lukisan mural ini merubah sebuah kampung dan menjadikannya unik?

Inilah yang dilakukan oleh tiga bersaudara, yang telah telah melepaskan kehidupan baru ke jalan-jalan perkampungan kecil di Huija, Taiwan, dengan siri mural berwarna-warni dan gambar watak kartun. Mereka tidak pernah menyangka, percutian beliau semasa melawat neneknya sekitar setahun yang lalu mengubah kampung.

Awalnya, mereka memutuskan untuk melukis bahagian luar rumahnya dengan watak kartun termasuk Daruma boneka, yang merupakan jimat nasib di Jepun, dan mereka melakukanya hanya untuk menghabiskan masa lapang. Pada salah satu tingkap yang mereka dicat ada tulisan: "Di sinilah nenek tinggal."

Penduduk kampung lain ternyata mula tertarik, dan membuat perkara yang sama, iaitu dicat pada dinding rumahnya, dan sebelum mereka tahu itu, seluruh kampung dipenuhi dengan mural berwarna-warni.

Bahkan ada kanak-kanak dari beberapa sekolah seni yang datang, untuk menawarkan perkhidmatan mereka, dan beberapa penduduk bahkan mengupah pelukis profesional untuk melukis dinding yang kosong di rumah mereka. Gerakan seni ini sangat spontan, dan ternyata telah membawa pelancong dan wang ke kawasan tersebut.

Kampung, yang hampir tidak pernah melihat orang asing ini, kecuali selama perayaan kuil tiga kali dalam setahun, sekarang mempunyai pelancong hampir setiap hari. Selama hujung minggu, sebahagian besar pelancong dari Hong Kong dan China datang dalam jumlah yang besar. Pelancongan untuk semua mural di Huija ini, memakan masa kira-kira dua jam.












0 Komentar untuk "Dinding Rumah di Perkampungan Ini Sungguh Pelik."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info