Kembali Hidup Dimandikan Kicap.


Apa yangkorang rasakan ketika ikan yang akan korang makan ternyata hidup kembali? Tentu sangat terkejut kan?. Mungkin itulah yang korang akan alami ketika menempah menu sotong yang dihidangkan dengan kicap ini.

Ketika sotong yang sudah dewasa ini disiram kicap, rungut-tentakelnya tiba-tiba bergerak. Perkara ini membuatnya seolah hidup kembali, padahal tentu saja ia sudah dalam keadaan mati. Kira-kira apa  yang terjadi?

 

 
 
Menurut sumber, perkara ini ternyata disebabkan oleh kandungan garam yang terdapat di dalam kicap. Nah, cecair garam ini mempunyai keupayaan untuk merangsang otot-otot pada tentakel sotong, sehingga ia dapat bergerak. Diketahui juga bahawa ternyata garam berfungsi sebagai pengganti otak sotong,sehingga boleh mengawal gerak tubuhnya.

Fenomena yang berlaku selama ini, jika kita melihat ikan yang sudah dihidangkan di meja makan ternyata masih hidup, kita akan merasa terkejut, takut atau jijik. Tapi menu dengan sotong yang boleh 'hidup semula' ini justru sangat unik dan menarik.
0 Komentar untuk "Kembali Hidup Dimandikan Kicap."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info