Bayar Deposit Rumah Guna Wang Kertas Dollar.


Seorang usahawan berasal dari Taiwan baru-baru ini membeli pangsapuri di syarikat Hangzhou. Yang mengejutkan, lelaki itu membayar wang muka US $ 330 ribu sepenuhnya dengan wang kertas dolar.

Bank of China bersamaan dengan kerajaan perbankan lain telah memutuskan bahawa mulai tarikh 30 Mac lalu, pembeli rumah perlu membayar wang deposit sekurang-kurangnya 40 peratus. Jumlah itu turun 20 peratus kerana sebelumnya pembeli wajib membayar 60 peratus wang muka.

Peraturan baru ini maksudnya adalah untuk menggalakkan perkembangan pasaran sihat perumahan. Kerajaan berharap mereka boleh mendorong pembeli berpotensi untuk tidak ragu membeli rumah. Namun, usahawan ini agaknya sedikit berlebihan bertindak balas dasar itu.



Dengan tergesa,
usahawana yang biasa berdagang di kancah antarabangsa ini terus membawa US $ 330 ribu wang kertas dolarnya untuk membayar wang deposit pangsapuri mewah. Itu kerana ia tidak sempat menukar wang yang ia miliki.

Seorang kakitangan hartanah mengatakan kepada wartawan bahawa pelanggan mereka biasanya membayar dengan wang tunai atau kad kredit. Namun mereka mengaku bahawa mereka tidak mempunyai mesin yang boleh mengira wang dolar AS. Ahli kakitangan perlu mengira semua wang itu dengan tangannya sendiri. Akhirnya, mereka meminta pengawal keselamatan membantu mengawal wang ke bank terdekat untuk pertukaran.



Pembeli Taiwan yang tidak disebutkan namanya ini bukan satu-satunya orang yang ingin menyerahkan wang tunai dalam jumlah besar. Seorang lelaki bernama Fujian bulan lalu memberikan wang deposit untuk pangsapuri Xi'an barunya dengan 100 ribu syiling satu yuan. Syiling seberat 600 kg itu dihantar ke pejabat jualan tanah dengan minivan dan diperlukan lebih dari 10 pengawal keselamatan untuk membantu membongkarnya.
0 Komentar untuk "Bayar Deposit Rumah Guna Wang Kertas Dollar."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info