Arak Dari AlatSulit Ikan Paus.


Seperti yang kita ketahui, ikan paus merupakan salah satu haiwan yang jarang ditemui yang keberadaannya dilindungi. Namun, di Iceland, syarikat pembuat minuman bernama Steoji melancarkan sebuah bir yang diolah menggunakan kemaluan ikan paus,

Dilaporkan oleh The Telegraph, bir Hvalur 2 itu mempunyai kandungan alkohol sebanyak 5.2 peratus. Menurut pengeluar, pihaknya memproses minuman tersebut dengan cara mengasapkan testis paus menggunakan kaedah Iceland kuno. Selain itu, mereka juga mencampurkannya dengan tahi lembu kering, sehingga menghasilkan rasa bir yang benar-benar unik.



 "Di Thorrablot, kami biasa memakan buah zakar lembua jantan, daging yu, serta lemak ikan paus. Perlu diketahui, tabiat tersebut sudah berlaku sejak lama "kata Dagbjartur ArilĂ­usson, pemilik Steoji.

Sebagai maklumat, tahun lalu, Steoji pernah bekerja sama dengan Hvalur (syarikat pemburu paus) dalam rangka pembuatan bir hasil olahan ikan paus. Tapi, saat itu, institusi kesihatan tempatan melarang peredaran bir tersebut. 



Dalam laman web rasminya, syarikat menjelaskan bahawa Hvalur 2 merupakan minuman sihat, sebab daging ikan paus rendah akan kandungan lemak. Meskipun demikian, tetap saja para aktivis memburu paus mengecam tindakan tersebut.

"Kami mengutuk keras pembuatan bir dari olahan kemaluan ikan paus. Mengorbankan paus hanya untuk membuat minuman merupakan perbuatan tidak bermoral dan sangat memalukan " kata seorang wakil Whale and Dolphin Conservation (WDC).
0 Komentar untuk "Arak Dari AlatSulit Ikan Paus."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info