Air Terjun Seperti Pokok Krismas.


Kanyon Sumidero yang terletak di Mexico memang syurganya air terjun . Pelbagai air terjun dengan bentuk yang unik semakin menambah keindahan Kanyon ini . Salah satu air terjun yang terkenal di sini adalah Arbol de Navidad kerana berbentuk seperti pokok krismas.


 Arbol de Navidad dihiasi batuan hijau di penuhi lumut yang berlapis sehingga membentuk seperti cabang pokok . Air akan turun dari atas dan mewujudkan kesan yang menarik seperti pokok krismas .

 Salah seorang Profesor Biologi dari Universiti Chaiapas , Sergio Lopez Mendoza , mengatakan bahawa untuk membentuk pokok seperti ini diperlukan masa 1000 tahun lebih . Ini adalah hasil dari kitaran hidrologi semula jadi dan reaksi kimia dari batu . Namun malangnya Arbol de Navidad terancam .

 Profesor Sergio menilai kitaran hidrologi tersebut tidak boleh bertahan lama dan boleh menyebabkan bekalan air berkurang . Hal ini mengakibatkan semakin lemah air yang turun . 

Kanyon Sumidero adalah salah satu kanyon terindah di dunia . Selain air terjun berbentuk pokok krismas , ia juga mempunyai 30 sungai arus jeram , 4 air terjun , 3 pantai dan dua mata air tawar .


 Tonton keindahan Arbol de Navidad di sini :







0 Komentar untuk "Air Terjun Seperti Pokok Krismas."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info