Hamil Tapi Masih Boleh Bermarathon.


Sukan lari memang sangat menyihatkan tubuh , tapi bagaimana jika sukan lari dilakukan oleh seorang wanita hamil ? Pasti akan terdengar sedikit pelik bukan ?

Namun , perkara ini lah yang dilakukan oleh seorang atlet lumba lari ang bernama Xu Yunyan berasal dari China . Xu Yunyan memang merupakan pelari amatur di China , oleh kerana itu walaupun dalam keadaan hamil , wanita ini tetap saja mengikuti  acara lumba lari marathon di Beijing Olympic Park .

Seperti dikutip Okezone.com , acara lumba lari  ini dilakukannya saat empat minggu sebelum ia melahirkan . Aksi nekadnya ini membuat banyak orang terpegun dan dapat menarik perhatian beberapa media tempatan .

" Saya sangat suka berlari , walaupun saya hamil , itu tidak akan menjadi alasan untuk saya berhneti berlari , " kata Xu Yunyan .

Aksi nekad Xu Yunyan ini bukan bermakna tanpa alasannya ya , menurut doktor kandungannya berlari dapat memperlancar proses melahirkannya . Oleh kerana itu , Xu Yunyan mengikuti acara marathon ini .

" Saya berlari - lari kecil saja , saya tidak memaksakan diri . Hal ini saya lakukan kerana menurut doktor saya bersenam merupakan cara terbaik untuk memastikan bayi dalam keadaan sihat semasa lahir nanti , " kata wanita yang berusia 28 tahun ini .

Menurut doktor kandungan seorang atlet lari boleh terus berlari selama masa kehamilannya . Perkara ini membuat proses kelahiran bayinya boleh mudah .
1 Komentar untuk "Hamil Tapi Masih Boleh Bermarathon."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info