Tidak Hanya Di Dalam Filem, Di Turki Terdapat Wilayah Dinamakan BATMAN.

  
Batman seringkali dikenali dengan filem aksi superheronya. Watak suprhero dari DC Comics ini juga akan kembali menyapa para fans melalui skrin lebar dengan filem "Batman v Superman: Dawn of Justice" yang dirancang untuk keluaran 2016 akan datang.

Dalam filem tersebut, Batman dikisahkan tinggal di Gotham City. Namun, lain hal nya dengan yang ada di Turki. Di negara tersebut, Batman bukan hanya watak filem, melainkan juga nama wilayah, bandar dan sebuah sungai.

Bandar Batman merupakan ibu negara dari wilayah Batman di wilayah Anatolia, Turki Tenggara. Bandar ini terletak di dataran tinggi dekat dengan pertemuan antara Sungai Batman dan Sungai Tigris. Bandar itu pada mulanya berupa sebuah perkampungan kecil bernama Iluh dengan penduduk 3 ribu orang . Pada tahun 1957, perkampungan tersebut menerima pakai nama Batman yang diambil dari sungai yang mengalir di sisinya.




Sungai Batman sebelum ini dikenali sebagai Kalat, yang bermaksud "pengantin wanita" untuk orang-orang Syria di sekitarnya. Hingga abad ke-18, sungai itu diterjemahkan dalam bahasa Yunani sebagai Nymphius. Nama Nymphius "Batman" menjadi sering disebut pada abad ke-19. Tidak jelas asal mulanya, namun "Batman" merupakan singkatan dari "Bati Raman", nama gunung di dekat sana.

Pada 2008 lalu, Datuk Bandar  sempat menggemparkan awam dengan rancangannya untuk menuntut Warner Bros. dan Christopher Nolan. Datuk Bandar tersebut mendedahkan, pengarah dari filem trilogi "The Dark Knight" itu dengan serta merta menggunakan nama Batman tanpa berunding terlebih dahulu.

"Hanya ada satu Batman di dunia ini. Para pengeluar Amerika menggunakan nama bandar kami tanpa pemberitahuan kepada kami," kata Walikota kala itu. Namun ternyata, ancaman tuntutan itu merupakan aksi publisiti semata. Sebabnya, komik Batman terbit pertama kali pada tahun 1939,  sebelum bandar tersebut mula menggunakan nama itu.


0 Komentar untuk "Tidak Hanya Di Dalam Filem, Di Turki Terdapat Wilayah Dinamakan BATMAN."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info