NASA Temui Planet Baru 'Sepupu Bumi' Yang Boleh Didiami Manusia.



Mars sempat disebut-sebut sebagai salah satu planet yang boleh didiami. Kini, NASA telah menemui planet yang sangat serupa dengan Bumi dan bahkan mendapat jolokan sebagai "Sepupu Bumi".

Berita gembira ini disampaikan oleh NASA pada Khamis (23/7). Planet yang diberi nama Kepler-452b itu diketahui jauh lebih besar dan luas daripada Bumi. Selama ini, para saintis hanya menemui planet-planet kecil yang belum boleh menandingi luasnya Bumi.

Ketika ini, kenyataan tersebut akhirnya berubah. Terlebih, Kepler-452b mempunyai jarak terdekat dengan Bumi dan Matahari. Planet yang 60 peratus jauh lebih besar daripada Bumi diduga mempunyai orbit yang hampir sama dengan planet kita yakni 385 hari.




Namun, untuk menuju ke sana para saintis meramalkan boleh menghabiskan masa hingga 1.5 juta tahun. Perkara ini kerana jarak tempuh antara Bumi dan Kepler-452b sekitar 1,400 juta tahun cahaya.

"Ini menjadi inspirasi bagi kita sendiri apabila mengetahui planet terbaru itu layak dihuni hingga 6 juta tahun lamanya," kata salah satu saintis NASA, Jon Jenkins. "Setakat ini, tidak ada planet lain yang boleh menyaingi Bumi."

"Ini menjadi sebuah peluang besar bagi kesinambungan kehidupan kanak-kanak dan cucu kita nantinya. Selain itu semua yang diperlukan bagi kehidupan manusia sudah tersedia lengkap di sana," sambungnya. Kendati demikian, hingga ketika ini belum diketahui apakah ada mahluk hidup yang tinggal di sana.
0 Komentar untuk "NASA Temui Planet Baru 'Sepupu Bumi' Yang Boleh Didiami Manusia."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info