Video: Roket Russia Meletup di Langit Kazakhstan



Roket Rusia seberat 700 tan yang membawa satelit navigasi meletup sesaat peluncuruan di atas pelabuhan angkasa tersibuk di dunia, Kosmodrom Baikonur, Kazakhstan. Bahan bakar toksik yang digunakan dalam roket telah mencemarkan udara di sekitar tempat pelancaran, dan pihak berkuasa tempatan mendesak 70,000 penduduk Baikonur untuk tinggal di dalam untuk mengelakkan awan bahan bakar.Menurut laporan Stesen Televisyen Rossiya-24, kerugian atas meledaknya roket yang membawa tiga satelit yang itu sekitar US $ 200 juta.

Pelabuhan angkasa, Baikonur sering digunakan untuk pelancaran roket dari seluruh dunia, baik syarikat swasta yang menjual telefon satelit dengan awak Stesen Angkasa Antarabangsa dan angkasawan NASA.

Beberapa jam sebelum kemalangan ini, badan angkasa India telah berjaya melancarkan satelit navigasi di sana. Dua pelancaran berikutnya dijadualkan, pada tarikh 19 dan 20, adalah satelit Tentera Laut AS dan satelit Televisyen Astra yang ditujukan untuk siaran di Eropah, Timur Tengah dan Afrika.

Kini, Rusia tengah cuba untuk mengurangkan pergantungan kepada Baikonur dengan membina pelabuhan angkasa baru, sendiri bernilai US $ 800 juta. yang rencananya akan dibuka pada tahun 2015.


0 Komentar untuk "Video: Roket Russia Meletup di Langit Kazakhstan"

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info