Tanah Perkuburan Berwarna-warni Paling Pelik di Dunia.


Jika biasanya kubur atau TANAH PERKUBURAN serupa dengan suasana seram dan penuh dengan aura mistik, yang biasanya dijadikan tempat suci yang tidak semua orang enggan mengunjunginya. tapi tidak untuk di tempat ini, iaitu di guatemala.


 Dalam budaya Guatemala, akhirat sangat patut untuk diraikan, dan dalam aspek budaya ini mudah kelihatan di tanah perkuburan mereka. Tersebar di seluruh luar bandar Guatemala, perkuburan disana yang memaparkan batu nisan dicat berwarna-warni.

Rakan-rakan dan ahli keluarga melukis batu nisan orang yang meninggal menggunakan warna kegemaran si mati sebagai cara untuk menghormati dan ingat. Bahkan beberapa kuburan tersebut, terutama di daerah Solola, Chichicastenango dan Xela (Quetzaltenango), telah menjadi tempat pelancongan.


Pada tarikh 1 November yang di sebut All Saints Day, juga diperingati sebagai Hari Orang Mati, pengebumian menjadi titik fokus tempat untuk upacara ritual dan doa bagi mereka yang telah meninggal.


 Penduduk setempat, berpakaian berwarna-warni, sehari penuh pergi ke tanah perkuburan dan menghabiskan masa untuk membersihkan makam dan menghias perkuburan keluarga mereka dengan bunga, dan pengebumian juga sebagai tempat berkelah untuk kembali mengenang keluarga yang telah meninggal. 

Tradisi lain adalah pembuatan layang-layang raksasa dengan warna-warna cerah yang diterbangkan di dekat kuburan. Penduduk tempatan percaya bahawa dengan menerbangkan layang-layang dengan tulisan-tulisan yang mengandung do'a, mereka percaya boleh berkomunikasi dengan orang-orang mati. hemm ... sungguh kebudayaan untuk penghormatan untuk orang-orang yang meninggal yang istimewa !!



0 Komentar untuk "Tanah Perkuburan Berwarna-warni Paling Pelik di Dunia."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info