Ini Dia Ular Paling Tertua Ditemui di Bumi.


Ular merupakan makhluk yang sudah sangat lama menghuni bumi. Dikisahkan dalam beberapa kitab dan sastera, jika makhluk melata ini merupakan perwujudan dari bangsa jin. Bahkan ular diceritakan sebagai makhluk yang selalu menggoda manusia, bahkan saat awal penciptaan.

Tetapi sebenarnya berapa umur ular yang sebenarnya? Menurut fosil yang dijumpai sebelumnya, ular berjenis Titanoboa mempunyai umur sekitar 70 tahun yang lalu. Namun ternyata, ada fosil yang ditemui mempunyai umur lebih tua.

Dalam penemuan empat fosil terbaru, memperlihatkan jika usianya berasal dari 140-167 juta tahun yang lalu. Penemuan luar biasa ini mengubah cara pandang para oeneliti tentang asal-usul ular, dan bagaimana mereka berkembang hingga saat ini.

Diketuai oleh para saintis di University of Alberta, penemuan itu disiarkan dalam jurnal Nature Communications.

Empat ular yang dijumpai berada di dua lokasi di eropah, Kirtlington Kuari di Oxfordshire dan Swanage, Colorado di Amerika Syarikat dan di dekat bandar Leiria, di Portugal.

Ini bukan penemuan baru, walaupun bukan, penemuan yang dibuat ini kembali menganalisis fosil yang sebelumnya telah digolongkan sebagai cicak. Pemeriksaan lebih dekat mendedahkan, fosil tersebut merupakan ular kuno.

Menurut IBTimes UK, fosil terkecil dan tertua dari ular ini adalah Eophis underwoodi, yang hidup 167 juta tahun yang lalu dan mempunyai panjang 10 inci atau 25 sentimeter. Ia didakwa telah dimakan serangga, berudu dan ikan kecil.

Fosil tertua seterusnya adalah Diablophis gilmorei, berumur kira-kira 155 juta tahun yang lalu, ditemui di Colardo, sementara yang lain dari tempoh yang sama, Portugalophis, adalah yang terbesar dari fosil yang ditemui.

Yang terakhir dari fosil ini mencapai panjang hingga empat kaki atau 1.2 meter, dan kemungkinan makan besar, cukup untuk mangsa mamalia kecil, cicak, bahkan dinosaur.

Yang terbaru, Parviraptor, berasal dari 144 juta tahun yang lalu dan tinggal di antara  air tawar.

Sementara ular kuno berkongsi beberapa anatomi dengan ular moden, terutama bentuknya yang tajam, gigi yang mundur ke belakang. Sementara panjang, bentuk tubuh yang tepat mereka tidak diketahui.

Tapi, penemuan ini boleh membantu menjelaskan  dan mengapa ular kehilangan anggota badan mereka, dan akhirnya berkembang menjadi makhluk halus yang kita lihat sekarang.

"Kenapa? Ini tidak difahami sama sekali. Saya berharap saya boleh menjawab soalan yang lebih baik, walaupun satu perkara yang boleh saya tambah adalah bahawa ular 100 juta tahun masih mempunyai kaki belakang," kata Dr Michael Caldwell.

Walaupun ada penemuan ini, tetapi ada juga jurang pengetahuan yang besar antara 140 dan 100 juta tahun yang lalu, masa di mana tidak ada fosil yang dikenali sama sekali. Dari masa 167-100 juta tahun yang lalu, ular berevolusi menuju tubuh yang memanjang dan tanpa kaki, yang menjadi ciri mereka hari ini.



0 Komentar untuk "Ini Dia Ular Paling Tertua Ditemui di Bumi."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info