Pelik! Misteri Penyakit Tidur Menghantui Penduduk Kampung di Kazakhstan.

Sebuah wabak misteri menyerang penduduk kampung yang dikenali sebagai sleepy hollow, di mana penduduknya boleh tidur berhari-hari pada suatu masa dan menurut doktor yang berada di sana, wabak ini menyebabkan cecair berlebihan di otak.

Namun mereka belum dapat mengenal pasti, apa penyebab keadaan ini berlaku. Sekitar 600 penduduk kampung di Kalachi, Kazakhstan utara, atau kira-kira 14 peratus terkena wabak ini, selama lebih dari empat tahun.



Mereka yang terkena boleh tertidur selama berhari-hari dan mereka selalu dihantui dan ketakutan kemungkinan untuk terkena penyakit ini.

Perkampungan yang berjarak kira-kira 276 batu dari ibu negara Kazakhstan, Astana, selama musim panas kira-kira 60 orang harus dilarikan ke hospital, yang membuat mereka pening, tidak mampu berdiri, lelah dan masalah memori. Bahkan beberapa dari mereka kerap berhalusinasi.

 Doktor menolak virus dan jangkitan bakteria ke dalam diagnosanya. Saintis juga  mencari bahan kimia berbahaya di dalam tanah atau air yang boleh menyebabkannya. Namun penduduknya berkeyakinan, jika  bekas lombong uranium  era Soviet boleh menjadi penyebabnya.


Tetapi anehnya, para pekerja tambang tidak terkena penyakit ini. Beberapa penduduk mendakwa, jika angin dan asap beracun yang berasal dari lombong, mungkin bertanggungjawab terhadap permasalahan ini.

"Ini tidak kelihatan seperti gangguan tidur bagi saya, lebih kepada bentuk ringan ensefailitis. Sebahagian besar boleh pulih dengan cepat, sebahagian lagi memerlukan masa yang cukup lama," kataProfesor Jim Horne, seorang pakar  tidur di Loughborough University Sleep Research Centre.

 
0 Komentar untuk " Pelik! Misteri Penyakit Tidur Menghantui Penduduk Kampung di Kazakhstan."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info