Seniman China Guna Lidah Untuk Melukis Lukisan Tradisional China.

Seorang pemuda berusia 23 tahun dari China bernama Han Xiaoming sepertinya memang punya "rasa" yang tajam dalam seni. Ia menggunakan lidahnya untuk membuat lukisan.

Mujurlah, Han tidak melukis dengan cat minyak . Han hanya menggunakan pewarna makanan untuk membuat lukisan.

Teknik melukis ini bermula apabila Han cuba menggambar lukisan tradisional China dengan cat dari gula yang dicairkan dan diberi warna menggunakan berus di tangannya. Di tengah-tengah pembuatan lukisan itu, Han yang suka manis memutuskan untuk merasai catnya. Dia sangat menyukai rasa dari cat itu dan akhirnya meninggalkan berus catnya. Ia meneruskan lukisannya dengan menggunakan lidah.

Kini, Han telah menerima pujian dari seluruh China dengan teknik ciptaannya sendiri itu. Ia kini dalam perjalanan ke seluruh penjuru negaranya untuk menunjukkan teknik melukis dengan lidah. Menurut Han, jika lidah digunakan dengan benar maka ia boleh menjadi alat yang baik untuk membuat lukisan yang unik.

"Ini adalah cara yang baik untuk mewujudkan hubungan dengan seni yang akan anda buat," jelasnya. "Menggunakan lidah boleh membuat anda merasakan secara terus ke  kertas anda alih-alih hanya menggunakan berus, dan anda boleh merasakan catnya pula."

Sebenarnya, Han bukan satu-satunya pelukis dengan lidah di dunia. Dua tahun lalu, Ani K, seorang seniman India, juga melukis dengan lidahnya. Lebih ekstrim, Ani menggunakan cat minyak sebagai cat lukisan beliau.







0 Komentar untuk "Seniman China Guna Lidah Untuk Melukis Lukisan Tradisional China."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info