Menakjubkan! Keindahan Masjid Direka Bentuk Oleh Seorang Wanita.

 Selama ini, sebuah masjid biasanya direka oleh seorang lelaki. Tapi ada sebuah masjid di Turki yang berbeza. Nama masjid ini adalah Masjid sakirin. Seperti yang dilaporkan oleh ilmfeed.com, masjid ini diyakini sebagai masjid pertama yang direka oleh seorang perempuan. Hmm, kira-kira apa  yang membezakan masjid ini dari masjid-masjid lain? 

.Masjid sakirin ini menggabungkan reka bentuk kontemporari dan moden dengan masih memberikan sentuhan gaya tradisional Uthmaniyyah. Masjid berkapasiti 500 orang. Wanita luar biasa yang merancang masjid ini bernama Zeynep Fadıllıoğlu. Wanita ini memang sudah dikenal sebagai wanita yang merancang hotel-hotel mewah, restoran, dan kedai. Ia adalah satu daripada sejumlah perancang perempuan yang sudah diakui bakatnya di kancah antarabangsa.

 Masjid ini mempunyai sebuah kubah besar dan unik. Kubah ini menutupi ruang solat utama, menara masjid, dan laman. Nampak luar, masjid ini kelihatan sangat indah dan anggun. Ketika malam tiba, masjid ini semakin kelihatan indah. Sesiapa yang berada di dalamnya pasti boleh merasa damai dan dapat beribadah dengan khusyuk.

Mimbar masjid juga mempunyai reka bentuk yang sangat cantik. Dengan warna biru dan emas, mimbar masjid nampak elegan dan seolah-olah diilhamkan daripada filem fiksyen sains. Dindingnya juga dihiasi dengan ayat-ayat suci Al-Quran.

 Tidak lupa juga dengan lampu-lampu gantung yang tidak terlalu mewah tetapi sangat cantik dan elegan. Jika anda mempunyai rancangan atau berkesempatan untuk melawat Istanbul, masjid ini boleh jadi masuk ke senarai tempat yang wajib anda lawati.

0 Komentar untuk "Menakjubkan! Keindahan Masjid Direka Bentuk Oleh Seorang Wanita."

 
Copyright © 2014 Gaban Comel - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info